Ważnym wsparciem dla realizacji inwestycji kolejowych jest unijny program Łącząc Europę (CEF). Dzięki nim PKP PLK mają środki na realizację 21 projektów, obejmujących modernizację 950 km linii. Dwa z nich są realizowane obecnie w Warszawie – mowa o linii obwodowej i linii 447 do Grodziska Mazowieckiego.
PKP PLK to największy beneficjent unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), który został wprowadzony od obecnej perspektywy unijnej. – To istotne wsparcie dla realizacji inwestycji i krajowego programu kolejowego. Środki z tego programu są przeznaczane na tworzenie szkieletowej sieci transeuropejskiej o wysokiej przepustowości – mówi Gabriela Popowicz, dyrektor biura funduszy unijnych PKP PLK.
Jak dodaje, PKP PLK aplikowały o środki w ogólnoeuropejskich konkursach w latach 2014, 2015 i 2016. W sumie udało się uzyskać środki w wysokości ponad 4 mld euro na realizację 21 projektów obejmujących 950 km linii. – Wykorzystaliśmy pełną pulę dostępnych środków dla Polski i polskiej kolei – mówi Popowicz. Obecnie realizowanych jest 17 projektów, obejmujących ok. 790 km linii. Głównym celem jest zwiększenie przepustowości, zwiększenie prędkości do 160 km/h w przypadku pociągów pasażerskich, 120 km/h w przypadku pociągów towarowych, wzrost bezpieczeństwa, poprawa komfortu, usprawnienie połączeń do portów.
CEF to istotne
wsparcie Krajowego Programu Kolejowego, w którym znajduje się 220 projektów o wartości 66 mld zł i obejmujących ok. 9000 km linii. – Projekty CEF-owe stanowią ok. 30% tego ambitnego programu w zakresie kwot – podkreśla Popowicz.
W rejonie Warszawskiego Węzła Kolejowego realizowane projekty obejmują modernizację linii 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, linii obwodowej, linii Warszawa – Białystok (Rail Baltica), docelowo do granicy w Trakiszkach, a także Warszawa – Poznań. Inne duże projekty to linia Poznań – Szczecin, linia aglomeracyjna w Krakowie i trasa Kraków – Katowice.
Do 2019 r. trwa przebudowa linii obwodowych – nr 20 Warszawa Zachodnia peron 8 – Warszawa Gdańska, 508 Warszawa Gołąbki – Warszawa Główna Towarowa, 509 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Gdańska. Dla pasażerów najważniejsza jest
linia 20. – Jest ona bardzo istotna, ale niewiele osób w ogóle wie, gdzie ona jest. Po modernizacji będzie jedną z głównych form przemieszczania się – mówi Agnieszka Safuta-Pawlak, pełnomocnik zarządu PKP PLK ds. inwestycji w aglomeracji warszawskiej. Inwestycja obejmuje przebudowę wiaduktów, przystanków, dobudowę dwóch nowych Warszawa Koło przy Obozowej i Warszawa Powązki. Przy przystanku Warszawa Młynów (dawniej Koło) powstanie wygodna przesiadka do II linii metra. Ruch na linii 20 ma zostać wznowiony w poł. przyszłego roku. Linie obwodowe będą też pełniły ważną rolę jako ciąg objazdowy dla
planowanego remontu linii średnicowej w Warszawie.Druga ważna inwestycja to modernizacja 22-kilometrowej linii 447 z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. W kwietniu 2017 r. podpisano umowę na modernizację układu torowego i sieci trakcyjnej, a prace ruszyły we wrześniu. Inwestycja obejmuje przebudowę przystanków, dobudowę nowego w Parzniewie, remont obiektów inżynieryjnych, dobudowę dwóch przejść podziemnych i tunelu drogowego w Pruszkowie. We wrześniu 2018 r. ma zostać otwarta linia kolejowa. Prędkość pociągów ma zostać podniesiona z 90 do 120 km/h.