PKP PLK rozpisały przetarg na opracowanie projektu wraz z wykonaniem robót w województwie podlaskim. W składzie przetargu znalazły się aż trzy projekty skupione na remoncie linii z Białegostoku do Hajnówki. Wszystkie w formule „projektuj i wybuduj”. Do postępowania przetargowego zgłosiło się siedmiu oferentów.
Przetarg PKP PLK dotyczy aż trzech przetargów poprawy parametrów linii kolejowych nr 31, na odcinku granica województwa – Czeremcha – Hajnówka, nr 32, na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) oraz nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka. Wszystkie linie są niezelektryfikowane i jednotorowe. Z racji na obecność w przetargu aż trzech projektów, zamawiający dopuścił możliwość składania ofert częściowych. Wykonawca ma wiec możliwość złożenia ofert na dowolne części zamówienia.
Całość przedmiotu zamówienia obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji i pozwoleń, a następnie na jej podstawie wykonanie wszystkich wymaganych robót. W ostatnim etapie zamawiający będzie wymagał wykonania kompleksowej dokumentacji powykonawczej i przeprowadzenia oceny zgodności każdego podsystemu strukturalnego objętego zakresem zamówienia. Zakres robót obejmie nawierzchnię kolejową, podtorze, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, a także obiekty obsługi podróżnych i prowadzenia ruchu kolejowego oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
PKP PLK dokonały już otwarcia kopert w przetargu, w którym udział wzięło siedmiu oferentów. Ich oferty oceniane będą teraz pod kątem ceny – 60%, terminu realizacji – 35% oraz doświadczenia personelu wykonawcy – 5%. Zamawiający określił maksymalny termin realizacji każdego projektu. Dla części pierwszej na odcinku gr. województwa – Czeremcha – Hajnówka określono 32 miesiące. Z kolei na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) oraz Lewki – Hajnówka wskazano 28 miesięcy. PKP PLK premiować będzie tych wykonawców, którzy zaoferują szybszy czas realizacji.
Siedmiu chętnychDla zadania pierwszego na odcinku gr. województwa – Czeremcha – Hajnówka zgłoszono trzy oferty. Najtańsza pochodzi od firmy Intop z Warszawy. Oferent zaproponował, że wykona prace za 209,9 mln zł brutto w 22 miesiące. Druga w kolejności jest oferta konsorcjum Trakcji PRKiI i Unibep za 212,6 mln zł brutto i terminem realizacji 29 miesięcy. Trzecia oferta pochodzi od Torpolu – 213,3 mln zł brutto i 20 miesięcy realizacji. Budżet dla tej części zamówienia to 193,2 mln zł brutto.
W zadaniu drugim, dotyczącym odcinka Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki), również spłynęły trzy oferty. Najtaniej prace wycenił Torpol. Firma zaproponowała też 21-miesięczny okres realizacji inwestycji. Druga w kolejności oferta pochodzi od konsorcjum Trakcji PRKiI i Unibep za 80 mln zł brutto i 24 miesiące realizacji. Ostatnia oferta należy do konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe Rajbud i Torkol – 81,4 mln zł i 22 miesiące realizacji. Budżet dla tego zadania to 53,9 mln zł brutto.
Pięć ofert spłynęło z kolei na trzecią część zamówienia na odcinek Lewki – Hajnówka. Najtańsza oferta pochodzi od konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe Rajbud i Torkol – 89,4 mln zł brutto i 22 miesiące realizacji. Kolejne propozycje pochodzą od konsorcjum Trakcja PRKiI i Unibep – 92,8 mln zł brutto i 24 miesiące realizacji, Alusta – 103 mln zł brutto, Przedsiębiorstwo Budownictwa Specjalistycznego Transkol – 103,3 mln zł i 19 miesięcy oraz hiszpańska Balzola – 104,4 mln zł i 19 miesięcy realizacji. Budżet dla tego zadania to 106 mln zł brutto.
Jakie przewidziano prace?Prace na linii kolejowej nr 31, na odcinku gr. województwa – Czeremcha – Hajnówka obejmą remont 37 km torów, wymianę rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wszystkie perony na 10 stacjach i przystankach na odcinku Siemiatycze – Hajnówka zostaną przebudowane i dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wyższy poziom obsługi podróżnych zapewnią nowe wiaty, ławki, czytelne oznakowanie i tablice z rozkładami jazdy. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa dzięki pracom na 40 przejazdach kolejowo – drogowych. Inwestycja PLK obejmie również budowę nowych mostów i przepustów oraz remont 28 istniejących obiektów inżynieryjnych - wiaduktów, mostów, przepustów i kładek dla pieszych. Koszt inwestycji oszacowano na 170 mln zł.
Prace na linii kolejowej nr 32, na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki) obejmą wymianę torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane zostaną perony, które zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie do pociągu. Podróżni na stacjach i przystankach osobowych: Bielsk Podlaski, Strabla, Zimnochy, Hołówki Duże, Lewickie, Białystok Stadion zyskają komfortową obsługę podróżnych – lepsze oznakowanie, nowe wiaty i ławki oraz dostępność dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Wygodny dostęp do pociągów na tej linii zapewnią nowe 3 przystanki osobowe – Orzechowicze, Hryniewicze, Nowe Miasto. Inwestycja PLK obejmie również 28 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę 12 nowych obiektów i remont 16 istniejących. Remont 25 przejazdów kolejowo-drogowych ułatwi ruch drogowy i zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością rozkładową do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Koszt prac szacuje się na ponad 50 mln zł.
Z kolei prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka obejmą z kolei przebudowę stacji i przystanków kolejowych – Lewki, Morze, Stare Berezowo, Chytra, Hajnówka. Zaplanowana jest także budowa nowego przystanku Mikłasze, który ułatwi mieszkańcom regionu dostęp do kolei. Na wszystkich nowych obiektach zapewniona będzie dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach prac PLK wyremontują także tory i przejazdy kolejowo-drogowe oraz wybudują nowe mosty i przepusty. Zaplanowane prace na tym odcinku mają na celu przywrócenie ruchu pociągów na tej trasie. Koszt inwestycji to ponad 80 mln zł.
Szybsza podróż
Dla mieszkańców województwa i podróżujących koleją w regionie, efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa na stacjach i przystankach. Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 32 na odcinku Białystok – Czeremcha oraz linii nr 31 na odcinku Czeremcha – granica województwa, o 45 minut skróci się podróż pociągiem na trasie Siedlce – Czeremcha – Białystok (z 3h 8 min do 2 h 23 min) oraz o 23 minuty na trasie Czeremcha – Białystok (z 1h 34 min do 1h 11 min). Z kolei prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka pozwolą na dobrą podróż w czasie ok. 24 min.
mat. PKP PLK