Województwo pomorskie znowu ogłosiło jednoroczny przetarg na obsługę linii kolejowych. Postępowanie jest podzielone na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje aglomerację, a druga linie regionalne. Rewolucji nie należy się spodziewać – trasami, tak jak do tej pory, powinny podzielić się SKM Trójmiasto oraz Przewozy Regionalne.
Województwo pomorskie ogłosiło zamówienie na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich w okresie od 10 grudnia 2017 r. do 8 grudnia 2018 r. Zamówienie podzielone jest na dwie części. Zamawiający może skorzystać z prawa opcji, jeżeli po wyczerpaniu części podstawowej łącznej pracy eksploatacyjnej w okresie kursowania pociągów wykonywanie dalszej pracy eksploatacyjnej będzie niezbędne do pełnej realizacji celów i wykonania zamówienia.
Pierwsza część obejmuje aglomerację. Wskazano tutaj dwa podzadania. Pierwsze obejmuje linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia. Drugie podzadanie to linia Lębork – Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście. Szacunkowa wartość zamówienia to 50 mln zł netto.
Druga część obejmuje trasy Gdynia – Słupsk/Ustka, Gdynia – Hel, Gdynia – Tczew – Smętowo Gr. – granica województwa – Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia – Malbork – Elbląg / Olsztyn. Szacunkowa wartość zamówienia w tym przypadku to 36 mln zł netto.
Termin składania ofert mija 16 października. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które posiadają aktualną licencję potwierdzającą zdolność wykonawcy do wykonywania funkcji przewoźnika kolejowego, a także aktualne świadectwo bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego. O wyborze w obu przypadkach zadecydują cena (60%), termin płatności rat rekompensaty (10%), a także honorowanie biletów okresowych wskazanych w taryfie na przewóz osób innego/innych operatorów wykonujących przewozy wojewódzkie na wspólnym odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Chylonia (30%).
Formalnie przetarg jest prowadzony w procedurze otwartej. Z uwagi na termin składania ofert i krótki okres obowiązującej umowy nie należy spodziewać się dużej konkurencji i częściami zamówienia podzielą się Przewozy Regionalne i SKM Trójmiasto.
W tym roku aglomerację wzięła spółka SKM, natomiast liniami regionalne trafiły do konsorcjum obu spółek.