Fot. Przewozy RegionalneEN57 zmodernizowany przez UMWP
W ramach projektu dotyczącego zakupu nowych spalinowych pociągów dla odcinka Malbork – Grudziądz znalazły się także pieniądze na modernizację kolejnego EN57, znajdującego się w zasobach Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Kwota, jaką pomorskie zapłaci za modernizację ezt, jest kolosalna.
Naprawę główną jednego EN57 połączoną z zaawansowaną modernizacją wykona dla województwa pomorskiego ZNTK Mińsk Mazowiecki, który w chwili obecnej jest potentatem jeśli chodzi o modernizacje tych pojazdów (najnowsi klienci to obok województwa pomorskiego także SKM Trójmiasto i Koleje Mazowieckie). Kwota jakiej zażyczył sobie za wykonanie prac na pojeździe miński ZNTK jest jednak rekordowa i wynosi 8 954 400 zł brutto. Według informacji „Rynku Kolejowego”, nikt w Polsce dotąd nie zapłacił za modernizację elektrycznego pociągu tak dużych pieniędzy. Kwota za zaplanowane prace nie wyczerpuje ponadto kosztów, które samorząd "włożył" w pociąg. Wcześniej EN57 kupiono bowiem od Przewozów Regionalnych.
Ile kosztuje modernizacja EN57?
Poprzednio, gdy województwo pomorskie zdecydowało się na wykonanie modernizacji, przekazało do niej 4 sztuki EN57. Kwota, którą zapłacono wynosiła niewiele ponad 7,5 mln zł. brutto. Dotąd rekordową kwotę na modernizacje EN57 wydał natomiast samorząd województwa łódzkiego, płacąc za gruntowne odświeżenie jednego EN57 8,5 mln brutto (podobnie droga była modernizacja jednego EN57 dla Kolei Dolnośląskich). Ten sam ZNTK Mińsk Mazowiecki wykonał też w roku 2015 modernizacje 21 sztuk EN57 dla Przewozów Regionalnych. Przewoźnik zapłacił za każdą odnowioną sztukę 7,61 mln zł brutto. Dla porównania – koszt zakupu fabrycznie nowego trzyczłonowego ezt (w zależności od wielkości zamówienia i standardu wykończenia) to ok. 14 do 18 mln zł. Za pojazd czteroczłonowy producenci chcą natomiast od 17 do 21 mln zł. Nowe pojazdy prezentują jednak zupełnie inny komfort podróży, są łatwiejsze w serwisowaniu i codziennej obsłudze, dzięki zastosowaniu stref zgniotu i innej budowy pudła są też znacznie bezpieczniejsze.
– Modernizacja ezt ma na celu usprawnienie połączeń funkcjonujących w systemie przesiadkowym Grudziądz – Kwidzyn – Malbork (przesiadka) Malbork – Trójmiasto – wyjaśnia Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Będą kolejne modernizacje
W przetargu złożono tylko jedną ofertę. ZNTK Mińsk Mazowiecki ma na wykonanie prac modernizacyjnych 150 dni. ZNTK da na produkt 48 miesięcy gwarancji. Standard wykończenia pojazdu będzie podobny jak w przypadku wcześniej modernizowanych dla województwa pomorskiego EN57. Po wykonanych pracach EN57 zastanie udostępniony Przewozom Regionalnym.
Województwo pomorskie zamierza nadal prowadzić modernizacje EN57 do standardu EN57AL. Wkrótce poznamy wykonawcę modernizacji dwóch kolejnych ezt należących do województwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.