Władze woj. pomorskiego szykują się do wdrożenia systemu, dzięki któremu pasażer będzie mógł za jednym razem zapłacić za przejazd dowolnym środkiem transportu w całym regionie. Był to pierwszy projekt wprowadzony w Polsce na tak dużą skalę. Jego wdrożenie planowane jest w ciągu dwóch lat.
– Naszym założeniem jest, by uczestniczyli w tym procesie m.in. przewoźnicy kolejowi, wszystkie systemy komunikacji miejskiej, a także regionalny transport autobusowy. Nie uda się tego bez wsparcia i współpracy poszczególnych samorządów metropolii oraz regionu – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
System byłby analogiczny do tego, który – jako pierwszy w Polsce – funkcjonuje od początku tego roku
w Świebodzicach na Dolnym Śląsku. W Świebodzicach do podróży po mieście wystarczy karta płatnicza. Pasażerowie wsiadający do autobusów płacą za przejazd zbliżając swoją kartę do czytnika. Zrealizowana transakcja zapłaty rejestrowana jest w centralnym module obsługującym autobus, gdzie może zostać zweryfikowana przez kontrolera biletów. Biletem za przejazd staje się karta płatnicza podróżnego. System, jaki planowany jest do utworzenia w woj. pomorskim, ma działać na podobnych zasadach, ale w znacznie szerszej skali. Przede wszystkim, będzie on powiązany z integrowaniem – na razie w zakresie ujednolicenia opłaty za przejazd – różnych organizatorów transportu i przewoźników działających na Pomorzu.
Płatność przelewem, kartą, smartfonem…
Pomorski system ma polegać na tym, że przy podróżach kombinowanych (różnymi środkami transportu, pojazdami różnych organizatorów) będzie można jednorazowo uiścić opłatę za przejazd. Dodatkowo, system ma pomóc pasażerowi wybrać najtańszą opcję: jeśli np. przejazd ma się odbywać komunikacją miejską w dwóch miastach oraz pociągiem pomiędzy nimi, a w każdej taryfie funkcjonują różne rodzaju bilety, z których podróżny teoretycznie mógłby skorzystać – system sam wyliczy, jaka konfiguracja biletów jest dla pasażera najkorzystniejsza. Równolegle, w systemie będzie również funkcja, dzięki której pasażer będzie miał sam możliwość podjęcia decyzji, jaki bilet kupić.
Płatność następować może na różne sposoby. Planowane jest m.in. wprowadzenie możliwości zapłaty przelewem internetowym, kartą kredytową, poprzez aplikację w telefonie komórkowym, zostaną również wprowadzone specjalne karty funkcjonujące na zasadzie „elektronicznej portmonetki”. Bilety mają być też dostępne w formie papierowej w automatach oraz w kasach i innych punktach sprzedaży biletów.
Nie tylko Pomorze, ale i zagranica
Nad wdrożeniem systemu pracuje utworzone niedawno Biuro Integracji Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, któremu szefuje Krzysztof Rudziński, były prezes PKM SA. – Planujemy, iż system będzie funkcjonował nie tylko w woj. pomorskim, ale również w innych państwach. Zainteresowane współpracą są władze Regionu Blekinge w Szwecji, a także szefowie Stena Line, której promy pływają z Gdyni do Karlskrony: siedziby Regionu Blekinge, gdzie funkcjonuje system bardzo zbliżony technologicznie. Prawdopodobnie wprowadzimy zatem wspólne rozwiązania taryfowe łączące Polskę i Szwecję. Nasz system będzie też zintegrowany technologicznie z systemami działającymi m.in. w Londynie, Amsterdamie, Tallinie czy Rostocku – mówi Krzysztof Rudziński.
Pilotażowe wdrażanie systemu ma się rozpocząć w przyszłym roku, docelowo ma on rozpocząć funkcjonowanie w drugiej połowie 2018 r. System na razie nie ma na celu ujednolicania taryf czy zmiany zasad finansowania transportu publicznego przez poszczególne samorządy. W pierwszym okresie system ma pełnić rolę nowego, „zintegrowanego” kanału dystrybucji biletów, ale nie można wykluczyć, że jego funkcjonowanie będzie motywować poszczególnych organizatorów regionalnego i lokalnego transportu publicznego do podejmowania działań związanych z integracją taryfową. System ma na celu głównie zacieśnienie współpracy pomiędzy organizatorami i operatorami w publicznym transporcie zbiorowym, jednak będzie też otwarty na przewoźników prywatnych. Będzie też możliwe nawiązanie współpracy z sektorem usług – w zakresie tworzenia systemów zniżek w sklepach, restauracjach, kinach etc. Elementem systemu ma być również wdrożenie jednolitego dla całego województwa systemu informacji pasażerskiej, czyli m.in. strony internetowej, na której dostępne byłyby rozkłady jazdy wszystkich przewoźników w regionie oraz rozbudowanej wyszukiwarki połączeń.
Szacowany koszt wdrożenia systemu to ok. 68 mln zł. Środki mają pochodzić z kilku źródeł: m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z programu Interreg, ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także ze środków własnych województwa i samorządów lokalnych.