oprac. Rynek KolejowyRPO 2014-2023 w woj. pomorskim - planowane modernizacje
Jak ogłosił samorząd województwa pomorskiego, w nowym Regionalnym Programie Operacyjnym znajdzie się modernizacja linii Lipusz-Bytów, a w jej konsekwencji nastąpi powrót pociągów pasażerskich do największego miasta województwa odciętego od zbiorowego transportu szynowego. Zapowiedział to na V Konferencji PKP SKM w Trójmieście Jan Szymański, Dyrektor Departamentu Programów Regionalnych Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego. Co jeszcze znajdziemy w RPO?
Dyr. Szymański podkreślił, wprawdzie, że pomorski RPO to znacznie niższe środki niż główne źródło finansowania inwestycji kolejowych w regionie, czyli Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, którego środki pozostają w dyspozycji rządu. RPO to bowiem 1,345 mld euro, z tym, że z tego na szeroko pojętą mobilność przeznaczonych jest 350 mln euro.
Z drugiej strony wysoki udział procentowy środków na transport pokazuje, że samorząd wojewódzki traktuje transport, głównie kolejowy, priorytetowo. Pomorski samorząd może się pochwalić dobrowolnym zastosowaniem podziału środków 50/50 przy podziale wydatków na drogi i kolej, czyli korzystniej, niż dla administrowanych przez siebie funduszy przewidział (poprzedni) rząd. Spotkało się to – jak twierdzi Szymański – z dużym uznaniem KE.
Jak zwiększyć dostępność transportu szynowego?
W swoim wystąpieniu dyrektor departamentu określił główny problem transportowy województwa jako zbytnią dominację motoryzacji indywidualnej. Dlatego priorytetem ma być poprawa dostępności do metropolii i ośrodków subregionalnych za pomocą transportu szynowego. Większy nacisk w nowym RPO ma być położony na infrastrukturę punktową – stacje i przystanki osobowe. Plan obejmuje, do 2023 r.: przynajmniej 110 km zmodernizowanych linii i przynajmniej 18 zmodernizowanych przystanków i stacji – z tym, że ma być to tylko uzupełnienie głównych inwestycji finansowanych „centralnie” z POIiŚ.
W tej perspektywie nowością organizacyjną jest pojawienie się Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Jest to nowa forma współpracy samorządów wykraczająca poza dotychczasowe podziały administracyjne, szczególnie istotna w Polsce wobec braku jakiejkolwiek realnej formy administracyjnej integracji metropolii. Zainteresowane samorządy powołują stowarzyszenie lub związek międzygminny i ustalają strategię zawierającą niezbędne ich zdaniem inwestycje na obszarze objętym przez porozumienie. Środki pochodzą właśnie z RPO. Warto dodać, że dzięki ZIT udało się po raz pierwszy stworzyć dobrowolne stowarzyszenie łączące samorządy Gdańska i Gdyni (Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot) – osobiste ambicje prezydentów tych miast skutecznie blokowały dotąd rozwój Trójmiasta.
Kluczowe będzie wydłużenie torów SKM do Wejherowa
ZIT w woj. pomorskim posiada alokację 250 mln euro. Kluczową inwestycją dla RPO ma być przedłużenie linii 250 od Rumi (gdzie teraz kończą się wydzielone tory SKM) do Wejherowa. Umożliwi to pełną separację ruchu aglomeracyjnego, co szczególnie istotne jest dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych w relacji do Słupska i Szczecina. Dziś bowiem pociągi SKM od Rumi do Wejherowa kursują po torach dalekobieżnych, co znacząco utrudnia ruch pociągów TLK w szczycie (gdy SKM kursuje w liczbie ok. 8 par na godzinę), a z kolei samej SKM uniemożliwia taktowanie. Ponadto dzięki osobnej linii powstaną dodatkowe przystanki, które dotąd nie mogły istnieć z uwagi na konieczność zachowania przepustowości linii 202. Będą to: Rumia Biała Rzeka i Reda Gniewowska (nazwy robocze).
Zadanie będzie realizowane pozakonkursowo, podobnie zresztą jak – najprawdopodobniej – pozostałe projekty. Chodzi o modernizacje linii PKP PLK nr 207 Grudziądz-Malbork, oraz linii nr 405 Szczecinek-Ustka, gdzie finalizowane są już prace projektowe. Trwają też prace nad przygotowaniem projektów dla linii nr 211 na odcinku Lipusz-Kościerzyna, który być może zostanie połączony z: projektem dla linii 212 na odcinku Lipusz-Bytów. Osobnym zadaniem będzie modernizacja linii 229 na odcinku Lębork-Łeba.
To jest podstawowy plan, który w programie regionalnym będzie realizowany. Na linię 207 umowa zostanie podpisana prawdopodobnie w kwietniu lub maju, a faktyczne roboty rozpoczną się pod koniec przyszłego roku, w 2018 w drugiej kolejności nastąpi modernizacja linii 405. Szczegółowy Opis Osi Priorytetowej, który zawiera wymienione wyżej inwestycje i który został już zaakceptowany przez Zarząd Województwa, opiewa na ponad 700 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.