Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pomorska Kolej Metropolitalna z 2 milionami pasażerów po roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pomorska Kolej Metropolitalna z 2 milionami pasażerów po roku
fot. Pomorska Kolej Metropolitalna
Z drobnymi przerwami, spowodowanymi lipcową ulewą, ale udało się domknąć pierwszy rok działalności Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Powrót pociągów na linię PKM we wrześniu pokazał, że projekt ma potencjał. Od 4 do 30 września tego roku kolej przewiozła 157 tysięcy pasażerów, z czego połowę na trasie od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Gdyni Głównej. Łączna liczba pasażerów korzystających z nowej siatki połączeń kolejowych po roku działalności przekroczyła już 2 miliony.

Wzrosty miesiąc po miesiącu

W ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej obsługiwane są – przez PKP SKM w Trójmieście – trzy trasy pasażerskich połączeń kolejowych: Gdańsk Główny – Kartuzy, Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Gdynia. W pierwszym miesiącu po oddaniu 1 września 2015 r. do użytku linii PKM z nowej oferty połączeń kolejowych skorzystało 140 tys. osób.

W kolejnych miesiącach, wraz z rozszerzeniem oferty przewozowej o Kartuzy, liczba pasażerów systematycznie rosła, by na wiosnę 2016 r. przekroczyć 200 tysięcy. W ostatnim pełnym miesiącu przed lipcową ulewą, w efekcie której ruch pociągów na linii PKM został zawieszony na półtora miesiąca, pasażerów było już 218 tysięcy (dane za czerwiec 2016 r.).

Najbardziej dynamicznie rozwijającym się kierunkiem ruchu okazała się regionalna część projektu PKM, czyli połączenie Kartuzy – Gdańsk Główny, gdzie wzrost liczby pasażerów kształtował się na poziomie 10-20 procent miesięcznie.

– Dlatego, kiedy po przerwie w ruchu spowodowanej gwałtowną ulewą z 14/15 lipca br. od 4 września pociągi SKM częściowo powróciły na linię PKM, wszyscy zastanawiali się, czy powrócą także pasażerowie. Najnowsze dane statystyczne za okres 4-30 września potwierdzają, że pasażerowie wrócili do PKM – komentuje przewoźnik.

Po powodzi

Po podsumowaniu pierwszego, choć niepełnego miesiąca po wznowieniu ruchu na całej linii PKM, okazało się, że pociągi SKM przewiozły w tym czasie 157 tysięcy pasażerów, z czego 82,5 tys. na trasie Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna, 29,2 tys. na odcinku Kartuzy – Gdańsk Wrzeszcz (na razie te pociągi nie dojeżdżają jeszcze do Gdańska Głównego) oraz 45 tys. w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna.

Niewątpliwie, pasażerów byłoby więcej, gdyby w całym Trójmieście funkcjonował wspólny bilet. Eksperci od dawna podkreślają, że zbyt skomplikowane taryfy, a zwłaszcza zbyt obszerne, zniechęcają potencjalnych pasażerów do korzystania z transportu miejskiego. Świetnym przykładem jest tutaj właśnie Trójmiasto, które do tej pory nie wypracowało przejrzystej oferty dla swoich pasażerów.

W przypadku tzw. aglomeracyjnego odcinka PKM (Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna) widać wyraźny spadek liczby pasażerów – 82,5 tys. we wrześniu w porównaniu z 151,6 tys. w czerwcu, ale pamiętać trzeba o tym, że we wrześniu na linię PKM powróciły tylko 62 pociągi dziennie ze 121, jakie obsługiwały każdego dnia tę linię przed lipcową ulewą.

Natomiast na kaszubskim odcinku PKM, zarówno w przypadku połączeń do Kartuz, jak i do Kościerzyny, we wrześniu widać wyraźny ponad 10-procentowy wzrost liczby pasażerów – z 26,5 tys. w czerwcu do 29,2 tys. pasażerów na trasie Kartuzy – Gdańsk oraz z 40 tys. do 45 tys. na trasie Kościerzyna – Gdynia. – Śmiało można więc stwierdzić, że po 1,5-miesięcznej przerwie Pomorska Kolej Metropolitalna nie tylko odzyskała utraconych przez lipcową ulewę pasażerów, ale nawet – w części regionalnej – zwiększyła ich liczbę – zauważa przewoźnik.

PKM we wskaźnikach dostrzega potrzebę dalszego rozwijania połączeń regionalnych z Kościerzyny i Kartuz do metropolii trójmiejskiej. Jak podkreśla, od nowego rozkładu jazdy 2016/17 region kościerski zostanie jeszcze lepiej skomunikowany z Gdańskiem dzięki uruchomieniu bezpośrednich połączeń z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza, a pociągi kursujące na linii Gdańsk – Kartuzy będą kursować w bardziej dogodnych godzinach. Warto też przypomnieć, że 3 października oficjalnie przekazano teren pod budowę dwóch nowych przystanków na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Na nowych planach samorządu województwa pomorskiego bardzo skorzystają także mieszkańcy Żukowa, z którego do Gdańska dziennie jeździć będzie aż 48 pociągów – czyli o 1/3 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Dane miesięczne

Liczba pasażerów na liniach obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w ramach projektu PKM w poszczególnych miesiącach wyglądała następująco:

• IX 2015 – 140 000
• X 2015 – 152 000
• XI 2015 – 134 000
• XII 2015 – 159 000
• I 2016 – 178 000
• II 2016 – 171 000
• III 2016 – 174 000
• IV 2016 – 210 000
• V 2016 – 211 000
• VI 2016 – 218 000
• VII 2016 – 118 000 (linia PKM do 14.07.2016 + odcinek Kościerzyna – Gdynia przez cały miesiąc)
• VIII 2016 – 40 000 (odcinek Kościerzyna – Gdynia, z pozostałych tras brak danych z powodu zamknięcia linii na czas napraw)
• IX 2016 – 157 000

Łącznie przez roku pociągi przewiozły 2 062 000 pasażerów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polregio: 1200 zł złotych premii dla pracowników

Biznes

Polregio: 1200 zł złotych premii dla pracowników

inf. pras. Polregio 06 lipca 2023

PKM: Załoga pociągu Polregio uratowała mężczyznę

Pasażer

PKM: Załoga pociągu Polregio uratowała mężczyznę

Redakcja/inf. pras. 05 kwietnia 2023

10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej

Fotorelacje

Pomorska Komunikacja Samochodowa dowiezie do PKM. Na jednym bilecie

Zintegrowany transport

Konkurs na grafikę dla przystanków PKM rozstrzygnięty

Warte uwagi

Zobacz również:

Polregio: 1200 zł złotych premii dla pracowników

Biznes

Polregio: 1200 zł złotych premii dla pracowników

inf. pras. Polregio 06 lipca 2023

PKM: Załoga pociągu Polregio uratowała mężczyznę

Pasażer

PKM: Załoga pociągu Polregio uratowała mężczyznę

Redakcja/inf. pras. 05 kwietnia 2023

10-milionowy pasażer Pomorskiej Kolei Metropolitarnej

Fotorelacje

Pomorska Komunikacja Samochodowa dowiezie do PKM. Na jednym bilecie

Zintegrowany transport

Konkurs na grafikę dla przystanków PKM rozstrzygnięty

Warte uwagi

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5