Stowarzyszenie Polsko-Niemiecka Kolej Pasażerska prezentuje bilans na III Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy.
W związku z III Polsko-Niemieckim Szczytem Kolejowym, który odbędzie się 11 czerwca 2018r. w Poczdamie, Stowarzyszenie Polsko- Niemiecka Kolej Pasażerska (KolejDEPL) apeluje do wszystkich uczestników spotkania o podjęcie starań w zakresie poprawy transportu szynowego pomiędzy najważniejszymi miastami w rejonie przygranicznym.
Rozbudowa infrastruktury jest głównym postulatem. Zwłaszcza jeśli chodzi o brak połączeń transgranicznych, które należy jak najszybciej uzupełnić. Ministerstwa Infrastruktury zarówno Polski, jak i Niemiec, powinny przyjąć bardziej stanowczą oraz zaangażowaną postawę. Tylko w ten sposób europejski transport kolejowy może stać się bardziej atrakcyjny i przystępny dla pasażerów.
Jako centralny punkt rozbudowy infrastruktury, obok częściowej elektryfikacji stacji Görlitz za pomocą polskiego prądu stałego, KolejDEPL widzi konieczność elektryfikacji trasy kolejowej z Cottbus do Görlitz,z Berlina do Kostrzyna oraz z Angermünde do Szczecina wraz z jej dwutorową rozbudową. Nieodzowną innowacją wydaje się być także reaktywacja połączenia Ducherow – Świnoujście. Ponadto Stowarzyszenie wnioskuje o przywrócenie m.in. połączenia dalekobieżnego na trasie Berlin – Wrocław- Opole (-Kraków).
Częściowo zostały już osiągnięte podstawowe założenia podjęte podczas pierwszego Szczytu Kolejowego w 2015 roku, dzięki czemu podróżni mogą bez większych problemów dotrzeć do Europejskiej Stolicy Kultury, czyli Wrocławia, bezpośrednim pociągiem z Drezna oraz tak zwanym „Pociągiem do Kultury” kursującym z Berlina w soboty i w niedziele. "Połączenia regionalne z Brandenburgii i Saksonii do zachodniej części Polski znacznie się poprawiły. Utrzymanie połączeń transgranicznych w kolejnych latach pozytywnie wpłynie na rozwój ekonomiczny czy turystyczny pogranicza polsko-niemieckiego oraz zapobiegnie jego dalszej peryferalizacji"-dodaje Iwona Budych, prezes Stowarzyszenia KolejDEPL.
Postulaty Stowarzyszenia zostały poparte
przez ponad 20 organizacji, w tym związek pasażerów, Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową, jak również polsko-niemieckie stowarzyszenia czy związki regionalne.