PKP Intercity zapowiada wniosek o możliwość wcześniejszego uruchomienia obsługi połączeń międzynarodowych pociągami Pendolino. Producent pociągu – Alstom – przyznaje, że już trwa proces dopuszczenia taboru za granicą. Ale nie skończy się szybko, bo to skomplikowana procedura.
O pracach nad dopuszczeniem do eksploatacji pociągów Pendolino w Niemczech, Czechach i Austrii mówił niedawno prezes PKP Intercity Marek Chraniuk. Spółka dąży do obsługi połączeń międzynarodowych do Wiednia, Berlina i Pragi składami Pendolino. Stanowisko przewoźnika w tej sprawie oraz opis możliwych przeszkód w realizacji tych planów,
zamieściliśmy tutaj.
Zgodnie z umową pomiędzy Alstomem i PKP Intercity na dostawę ED250, to producent ma obowiązek uzyskać zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji na terenie Austrii, Niemiec i Czech. Potwierdza to biuro prasowe przewoźnika. Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom w Polsce w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" zdradza, że producent już nad tym pracuje. Najbardziej zaawansowane są procedury dopuszczenia Pendolino do ruchu w Czechach, ale Halamek nie chce składać żadnych deklaracji dotyczących terminów. – Według kontraktu mamy na to pięć lat od momentu dostawy ostatniego pojazdu. Jednak im szybciej to zrobimy, tym lepiej dla nas – mówi Halamek. Dlaczego producentowi miałoby zależeć na wykonaniu zadania przed terminem? – Proces dopuszczeniowy jest trudny, dlatego lepiej mieć zapas czasu – przekonuje.
Uczestnicy rynku często podkreślają, że najtrudniejsze jest zdobycie dopuszczenia do eksploatacji w Niemczech. – Warto pamiętać, że pojazdy ETR610 dla Trenitalii i SBB mają już dopuszczenie w tym kraju – przypomina. Producent wykorzysta część badań wykonanych dla ETR610, ale pojazdy jednak w pewnym stopniu się różnią i wiele testów trzeba będzie przeprowadzić od nowa. – Bardzo możliwe, że Pendolino rozpocznie testy w Niemczech w pierwszej połowie przyszłego roku – przewiduje dyrektor Alstomu. Jak dodaje, dopuszczenie pojazdów do ruchu na terenie Austrii będzie relatywnie prostsze po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów w Niemczech.
Na jakiej zasadzie Pendolino PKP Intercity wyjadą na badania do Niemiec? – PKP IC udostępnia maksymalnie dwa składy do przeprowadzenia odpowiednich badań. Współpracujemy z Alstom, żeby proces przebiegł jak najsprawniej – informuje "Rynek Kolejowy" biuro prasowe przewoźnika. Jak dodaje, na obecnym etapie zapowiada się, że testy w poszczególnych krajach nie będą odbywać się równolegle, więc nie będzie konieczności wykorzystywania dwóch składów jednocześnie.