NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Polska na drodze do implementacji TSI

| UTK 10.01.2017 10

Polska na drodze do implementacji TSI
Fot. Michał Szymajda, RK
– Kolej w Europie z dużym opóźnieniem ruszyła w kierunku integracji. Nie jest to proces łatwy i napotyka wiele barier. Nagła zmiana wiązałaby się z zamknięciem licznych linii kolejowych. Dlatego, by nie odciągać ludzi od kolei, Unia daje sobie czas na utworzenie w pełni spójnego sytemu kolejowego – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Od początku swojego rozwoju transport kolejowy w Europie był podzielony na wiele narodowych, regulowanych w różny sposób systemów. Na przykład na Półwyspie Iberyjskim, szerokość toru była większa od standardu stosowanego w Europie, a systemów napięcia sieci było aż pięć. Do tego stosowane są różne narodowe systemy bezpieczeństwa. Pociągi w prawie całej Francji jeżdżą po innej stronie niż w sąsiednich Niemczech. To nie wszystkie przykłady trudności, jakie napotyka integracja kolei w Europie.

Od pierwszego do czwartego Pakietu

Pierwsza istotna dyrektywa kolejowa została wydana dopiero w 1991 roku. Jednak Unia Europejska za integrację kolei na serio zabrała się dopiero w 2001 roku, kiedy wydano tak zwany Pierwszy Pakiet Kolejowy. Tworzył on organy regulacyjne i umożliwiał konkurencję w międzynarodowych przewozach towarowych. Drugi Pakiet (2004 r.) umocnił te zasady i ustanowił Europejską Agencję Kolejową i dodatkowo otworzył krajowe rynki kolejowych przewozów towarowych. W Trzecim Pakiecie (2007 r.) zaczęto odnosić się do transportu pasażerskiego i otwarcia rynku przewozów pasażerskich międzynarodowych. W 2016 roku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej została opublikowana część techniczna Czwartego Pakietu Kolejowego.

Rola TSI

Szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać pociągi, perony, torowiska itd. zdefiniowano w tak zwanych Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności – TSI (Technical Specification for Interoperability). Od początku przyjęcia założenia publikacji standardów technicznych w tej formie do dziś wydano kilkadziesiąt aktów prawnych. TSI są uaktualniane i wprowadzane są nowe wymogi.

Z punktu widzenia podróżujących koleją TSI dotyczą wielu istotnych kwestii. Od systemów bezpieczeństwa, takich jak tak zwana sygnalizacja kabinowa przez opis jak powinny być zbudowane pociągi do określenia parametrów peronu tak by ułatwiał wsiadanie osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. TSI wprowadzają jednolity wysoki standard. Jednak większość taboru czy linii kolejowych istniejących w Europie nie spełnia wszystkich nowych wymagań. Natychmiastowa konieczność wprowadzenia w życie TSI mogłaby się zakończyć w konsekwencji nawet zamknięciem niedostosowanych szlaków. Dlatego regulacje unijne przewidują możliwość odstępstw od najnowszych TSI. Taką możliwość opisuje też szczegółowo ustawa o transporcie kolejowym.

Odstępstwa

TSI przewidują przypadki szczególne, w których mogą być stosowane odstępstwa od norm. Kolejnym wyjątkiem od zasady stosowania TSI są punkty otwarte – czyli obszary, które powinny być uregulowane, ale na razie stosuje się w nich normy krajowe. W prawodawstwie unijnym i krajowym przewidziane są też odstępstwa od stosowania TSI. Są one możliwe między innymi gdy nowe specyfikacje pojawią się w czasie projektowania lub budowy nowego podsystemu albo modernizacji lub odnowienia istniejącego podsystemu. Prace muszą być na zaawansowanym etapie lub być przedmiotem umowy. Powodem wnioskowania o odstępstwo mogą być względy ekonomiczne. O odstępstwo od nowych TSI występuje np. zarządca infrastruktury. Kiedy wniosek jest poprawny i odpowiednio umotywowany prezes UTK przekazuje go do Komisji Europejskiej. Jeśli nie ma ona zastrzeżeń, może zostać wydana decyzja o odstępstwie. Niezależnie od złożonych wniosków o przyznanie odstępstwa, prezes UTK przekazuje Komisji Europejskiej, w terminie roku od dnia wejścia w życie każdej TSI, wykaz projektów na zaawansowanym etapie realizacji.

Stosowanie odstępstw od TSI nie powinno być regułą. Są to przypadki szczególne. Jednak dzięki temu możliwe jest kontynuowanie rozpoczętych już inwestycji. Rozłożone na lata wprowadzanie kolejnych nowych norm pozwala na dostosowanie systemów kolejowych w Europie. Skutkiem będzie podniesienia atrakcyjności kolei w całej Unii Europejskiej.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS