Czy powstanie polsko-ukraińskie przejście graniczne w Malhowicach? Województwo chciałoby, by transgraniczna linia kolejowa nr 102, która łączy Sanok z Przemyślem przez terytorium Ukrainy, została przynajmniej częściowo wyremontowana i zelektryfikowana. Na pomysł przychylnie patrzy Ministerstwo Infrastruktury, zaznaczając przy tym, że do realizacji śmiałej koncepcji droga jest wciąż daleka.
Od dłuższego czasu czynione są starania mające doprowadzić do wznowienia ruchu na linii kolejowej nr 102. To jedna z najciekawszych pod względem geopolitycznym tras Polski, bo biegnie częściowo przez terytorium Ukrainy. Z Sanoka wiedzie do granicy w Krościenku. Tor prowadzi dalej do Chyrowa i Niżankowic, a następnie przez Malhowice do Przemyśla. W okresie PRL tranzytowo kursowały tamtędy pociągi pospieszne.
Przynajmniej część trasy miałaby zostać zelektryfikowana
W latach 90. zeszłego stulecia kursy te zniknęły z rozkładu jazdy, ale utrzymany był ruch pociągów regionalnych z Sanoka do Krościenka oraz transgranicznych z Sanoka (później z Jasła) do Chyrowa. Ostatecznie zawieszono funkcjonowanie także tych połączeń. Obecnie wykorzystywany jest tylko ukraiński fragment ciągu, na którym wciąż odbywa się codzienny ruch pociągów osobowych, ale po torze szerokim. Tor normalny został zdemontowany. Pomiędzy Przemyślem a Niżankowicami (dokąd wciąż dociera tor standardu europejskiego) sporadycznie kursują drezyny stowarzyszenia Linia102.pl.
Jak potwierdza Ministerstwo Infrastruktury, istnieją wstępne plany remontu tej transgranicznej trasy. – Inwestycja na linii 102 zgłoszona została przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego jako zadanie „Rewitalizacja linii 102 Przemyśl – Malhowice wraz z elektryfikacją” w ramach prowadzonych przez PKP PLK SA prac planistycznych związanych z nową perspektywą finansową po 2020 r. Ich efektem będzie lista projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnych latach – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy resortu.
Resort przyjmuje argumentację regionu ze zrozumieniem, ale...
Zaznacza przy tym, że na razie do uznania proponowanego przedsięwzięcia za pewne droga jest jednak bardzo daleka. – Po zakończeniu prac wskazane zostaną te projekty, które najlepiej wpisują się w sieciowy charakter transportu kolejowego i tym samym mogą istotnie przyczynić się do zwiększenia liczby pasażerów oraz ładunków. Ostateczny kształt listy projektów wybranych do realizacji uzależniony będzie [także] od dostępności środków finansowych – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.
– MI ze zrozumieniem przyjmuje argumenty na rzecz rozwoju regionalnych oraz transgranicznych połączeń kolejowych – dodaje jednak Szymon Huptyś. – Należy przy tym pamiętać, że organizatorem publicznego transportu zbiorowego na wskazanej linii może być gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, związek powiatowo-gminny, związek metropolitalny lub województwo – podsumowuje. Nie należy się zatem spodziewać, by trasa ponownie wykorzystywana była do realizacji przewozów o charakterze międzywojewódzkim.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.