Przewozy Regionalne, właściciel marki konsumenckiej PolRegio, rozpisały przetarg na dzierżawę aż 14, z opcją do 20, fabrycznie nowych lub głęboko zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zamawiający zawarł również możliwość wykupu części pojazdów.
Dwuzadaniowy przetarg rozpisały właśnie Przewozy Regionalne, w którym chcą wydzierżawić fabrycznie nowe lub zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne. Przedmiot zamówienia został podzielony na dwie części. W pierwszej poszukiwanych jest 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Druga część dotyczy z kolei 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W tym zadaniu Przewozy Regionalne zawarły prawo do skorzystania z dwóch niewykluczających się opcji. Przewoźnik zabezpieczył sobie możliwość wydzierżawienia do 6 sztuk dodatkowych pojazdów oraz możliwość wykupu do 8 sztuk dzierżawionych pojazdów. Wykup mógłby nastąpić w terminie od 1 października 2018 roku do 30 listopada 2019 roku.
Pojazdy nowe lub głęboko zmodernizowane
Pojazdy, które chcą wydzierżawić Przewozy Regionalne, muszą być fabrycznie nowe albo zmodernizowane w ramach piątego poziomu utrzymania, z zastrzeżeniem, że od ostatniej naprawy czwartego poziomu utrzymania lub piątego poziomu utrzymania przebieg pojazdu wynosi nie więcej niż 100 tys. km. Wymogi dla oferentów też nie są zbyt wygórowane. Muszą się oni wykazać jedynie dostępem do zaplecza technicznego do utrzymania i napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Wszystkie pojazdy z zamówienia podstawowego, czyli sześć oraz osiem sztuk, miałyby zostać udostępnione regionalnemu przewoźnikowi na okres od 10 grudnia 2017 roku do 10 grudnia 2022 roku. Dodatkowe sześć pojazdów z prawa opcji w zadaniu drugim również miałyby być eksploatowane do 10 grudnia 2022 roku, a o decyzji skorzystania z prawa opcji zamawiający poinformuje najpóźniej do 31 marca 2018 roku. Zatem łącznie, jeżeli Przewozy Regionalne zdecydują się na maksymalne wykorzystanie zapisów przetargu, wydzierżawią 20 pojazdów.
Warto zaznaczyć, że termin realizacji kontraktu jest bardzo krótki, więc nikt nie zdoła wykonać piątego poziomu utrzymania pojazdów. Żaden z producentów nie zdoła również tak szybko wyprodukować nowych pojazdów w liczbie, której wymagają Przewozy Regionalne. Obecnie jedynie Industrial Division posiada pojazdy wpisujące się w wymogi przetargu, jednak firma posiada ich mniej niż wymagana liczba, a poza tym, zostały już one rozdysponowane do
Kolei Małopolskich i
Kolei Śląskich (w zastępstwie za Elfa2).
Więc kto dostarczy?Co więcej, termin eksploatacji zaznaczony w przetargu zbiega się z końcem
planowanego testowania przez Przewozy Regionalne dwóch Feniksów, które zostały użyczone przez Polski Tabor Szynowy. Zresztą pojazdy niedawno w
yjechały dopiero na wielkopolskie tory. Spółka ta (należąca w skład grupy kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu) posiada aktualnie 20 sztuk pociągów EN57, które w części zostały już głęboko zmodernizowane przez H. Cegielskiego – Fabrykę Pojazdów szynowych i zyskały nazwę EN57 Feniks. Oznacza to, że spółka Polski Tabor Szynowy będzie
dysponowała 10 grudnia dokładnie dwudziestoma zmodernizowanymi – wolnymi – pojazdami. Wszystko zatem wskazuje, że trafią na dłuższy czas do Przewozów Regionalnych. O tym, że spółka poszukuje chętnych na wypożyczenie lub odsprzedanie pojazdów innym podmiotom,
zapowiadał w rozmowie z Rynkiem Kolejowym Adam Laskowski, prezes zarządu Polskiego Taboru Szynowego.
Składanie ofert trwa do 18 września 2017 roku. Zamawiający oceni oferty pod kątem ceny (80%) oraz zadeklarowanej prędkości konstrukcyjnej pojazdów (20%). Wadium dla zadania pierwszego wynosi 400 tys. zł, a dla zadania drugiego – 1,2 mln zł.