Zarząd Przewozów Regionalnych, obecnie pod marką PolRegio, zgodnie z zapowiedzią sprzed dwóch tygodni, podjął decyzję o rozpoczęciu postępowania przetargowego, którego zwycięzca zmodernizuje 5 zespołów trakcyjnych ED72.
ED72 to zbudowany w liczbie 21 sztuk młodszy i nieco nowocześniejszy brat EN57. W stosunku do ostatnich serii EN57 różni się dodatkowym, czwartym członem, w którym pierwotnie znalazły się przedziały klasy 1, oraz wyposażeniem wnętrza, które miało umożliwiać pasażerom wygodną jazdę nawet w drugiej klasie, dzięki wygodniejszym, profilowanym fotelom. Wnętrze było nieco lepiej wygłuszone niż w EN57, posiadały tez inną, przyjemniejszą dla oka kolorystykę.
Pierwsze ED72 zdecydowały się zmodernizować trzy województwa: śląskie (1 sztuka), świętokrzyskie (1 sztuka) oraz kujawsko-pomorskie (4 sztuki). Pojazdy te zaczęły ponownie wozić pasażerów w latach 2012 i 2013 i upodobniły się bardzo do zmodernizowanych EN57. I jedne i drugie były z resztą naprawiane u potentata tego typu prac na rynku – ZNTK Mińsk Mazowiecki. Naprawy połączone z drobnymi modernizacjami kolejnych sześciu ED72 bez zmiany czół pojazdów oraz bez wymiany napędów w 2015 i 2016 roku wykonały natomiast własne zakłady PolRegio w Kruszewcu.
ED72 pojadą nieco szybciej
Obecnie przedmiotem zamówienia PR jest usługa modernizacji wraz z naprawą piątego poziomu 5 sztuk ED72. Zmodernizowane pojazdy będą przeznaczone do realizacji pracy przewozowej w ruchu regionalnym z prędkością maksymalną 120 km/h. Jak zapisano w specyfikacji „zmodernizowane pojazdy powinny spełniać ogólne wymagania w zakresie przystosowania do ruchu regionalnego, konstrukcja oraz wyposażenie powinny zapewniać komfortową podróż w czasie przejazdu co najmniej do 4 godzin”. Zarząd przewoźnika zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych 7 sztuk ED72. gdyby ten plan się powiódł, ED72 bez pełnej modernizacji prawie by nie było.
Zakres modernizacji pojazdów ma być podobny jak w przypadku ED72 kursującego w województwie świętokrzyskim. To znaczy, że dostaną one nowy asynchroniczny napęd, który pozwoli rozpędzić się im do 120 km/h (obecnie 110 km/h), pojawi się też możliwość rekuperacji energii. Maszynista dostanie do dyspozycji nową kabinę z systemami diagnostycznymi, za kabinami pojawi się pomieszczenie dla obsługi pociągów. Modernizacja ma uwzględnić możliwość instalacji automatów biletowych w przyszłości, a natychmiast po jej wykonaniu działać ma system zliczania pasażerów.
Co dla pasażerów?
Zmiana napędu przełoży się na niższy poziom hałasu, a pasażerowie będą mogli odbyć podróż na nowych fotelach, pod którymi znajdą się gniazdka elektryczne. W pojeździe zamontowana zostanie klimatyzacja, będzie 8 miejsc dla rowerów oraz toaleta dla osób niepełnosprawnych zgodna z TSI PRM. Zaplanowano montaż 8 miejsc bokiem do kierunku jazdy, pozostałe będą umieszczone w sposób tradycyjny, z niewielką liczbą siedzeń w układzie klubowym (będzie ich 235). Nowością będą podparcia kulszowe w przedsionkach i naprzeci dużej toalety dla niepełnosprawnych. Na takie nowinki wcześniej zdecydowały się już
Koleje Dolnośląlskie. Pojawią się automatyczne, elektryczne drzwi międzywagonowe.
Zamawiający wymaga, aby współczynnik gotowości technicznej każdego pojazdu nie był niższy od 0,93, a współczynnik niezawodności każdego Pojazdu nie był niższy od 0,95. Technologia modernizacji pojazdu powinna uwzględniać wyposażenie zapleczy warsztatowych przewoźnika, tak aby umożliwiać wykonanie czynności utrzymaniowych na poziomach od P1 do P4 w zapleczach technicznych PolRegio. Dostawy zmodernizowanych pojazdów mają się zakończyć do końca października 2018. Termin składania ofert upłynie 22 maja 2017 roku. Kryterium wyboru oferty będzie w 100% cena.
Modernizację kolejnych pojazdów zapowiedział nowy prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Zgorzelski. Piszemy o tym
tutaj.