Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami na kolejnym odcinku lubelskiej sieci kolejowej pociągi regionalne zastąpią autobusy. Elektryczne zespoły trakcyjne użytkowane przez Przewozy Regionalne znikną z odcinka Chotyłów – Terespol. Ma to związek z kolejnym etapem modernizacji linii kolejowej nr 2, realizowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Poszukiwanie przewoźnika kkz
Jak
zapowiadaliśmy na portalu „Rynek Kolejowy”, z odcinka Chotyłów – Terespol zostaną odwołane pociągi regionalne. Będą one kursować jedynie do 10 marca bieżącego roku. Potem zostaną zastąpione przez autobusy. Przewozy Regionalne Oddział w Lublinie rozpisał przetarg na wybór wykonawcy usługi komunikacji zastępczej, a ogłoszenie zostało opublikowane przed kilkoma dniami.
W ramach postępowania prowadzonego pod nazwą "Wykonanie kolejowej komunikacji zastępczej za odwołane pociągi na odcinku Chotyłów – Terespol – Chotyłów" przewoźnik drogowy będzie zobowiązany do przejechania (szacunkowo) 258 044 km. PR Lublin założył, że świadczenie usługi będzie odbywało się przez ponad 13 miesięcy – od 11 marca 2018 r. do 24 kwietnia 2019 r. Wykonawca usługi będzie musiał dysponować 8 autobusami wyprodukowanymi nie wcześniej niż w 2005 r., w tym 6 pojazdami z minimum 50 miejscami siedzącymi każdy, oraz 2 pojazdami przystosowanymi do przewozów osób niepełnosprawnych i wyposażonymi w minimum 40 miejsc siedzących każdy. Pojazdy mają być również wyposażone w sprawną klimatyzację i ogrzewanie. Firma ubiegająca się o kontrakt musi również wpłacić 21 tysięcy zł wadium.
Postępowanie realizowane w trybie przetargu nieograniczonego ma charakter otwarty. Jedynym kryterium udzielenia zamówienia jest najniższa cena. Oferty należy składać do 16 lutego 2018 r. do godziny 10:00 w siedzibie lubelskiego oddziału PR.
Dłuższa podróż i obawy przewoźnika
Autobusy zastąpią 9 par pociągów i będą zatrzymywały się na wyznaczonych przystankach w miejscowościach: Chotyłów, Dobrynka, Kobylany, Małaszewicze i Terespol. Zdecydowana większość kursów będzie wykonywana jednym pojazdem – jedynie wybrane połączenia będą realizowane dwoma autobusami. Zgodnie z opublikowanym rozkładem jazdy czas przejazdu komunikacją zastępczą ma trwać 41 minut, czyli będzie prawie dwukrotnie dłuższy względem obecnie kursujących pociągów (23 minuty). Dodatkową niedogodnością będzie konieczność przesiadki na stacji Chotyłów.
Zofia Dziewulska, Naczelnik Działu ds. Handlowych w Lubelskim Oddziale Przewozów Regionalnych, udzielając informacji „Rynkowi Kolejowemu” przed kilkoma tygodniami, wyraziła obawę o utratę pasażerów w związku z realizowanymi modernizacjami infrastruktury w województwie lubelskim. – Nie ma możliwości, aby przy tak rozległych inwestycjach prowadzonych przez PKP PLK zapewnić korzystną ofertę dla podróżnych. Już sama zastępcza komunikacja autobusowa powoduje niezadowolenie i rezygnację podróżnych z naszych usług, a dodatkowo częste zmiany rozkładu jazdy nie sprzyjają tworzeniu dobrej oferty przez przewoźników – wyjaśniła. – Mamy nadzieję, że w przyszłości po zakończeniu modernizacji linii będzie możliwe przygotowanie oferty rozkładu jazdy zgodnie z potrzebą rynku przewozowego – dodała.
Pociągi PKP IC pojadą mimo modernizacji
Jak wynika z rocznego rozkładu jazdy pociągów, rozpoczęcie kolejnego etapu modernizacji linii nr 2 nie wpłynie istotnie na połączenia PKP Intercity. Czas przejazdu pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych z Białej Podlaskiej do Terespola ulegnie wydłużeniu do kilku minut.
Inna komunikacja zastępcza w lubelskim
Jak informowaliśmy na naszym portalu, w 2018 r. na terenie województwa lubelskiego, kolejowe połączenia Polregio zniknęły z przebudowywanego odcinka linii kolejowych nr 7 (odcinek Lublin – Dęblin), od marca pojazdy szynowe nie pojadą po fragmencie linii nr 68 (najpierw Lublin Zemborzyce – Kraśnik, a potem na południe od ostatniego z wymienionych miast), o czym informowaliśmy
tutaj i
tutaj.