Pięć EN57 SPOT, zmodernizowanych z pierwszych unijnych środków dostępnych dla Przewozów Regionalnych, przejdzie przegląd poziomu P4. Przy okazji napraw pociągi staną się lepiej dostępne dla pasażerów, zwłaszcza dla tych z rowerami.
Łącznie w latach 2006 i 2007 zmodernizowano do standardu SPOT 75 sztuk EN57. Bez zmian pozostała ich aparatura rozruchowa oraz inne podstawowe elementy napędowe. Zmieniono natomiast czoło pojazdów i kabiny maszynistów, oddano do dyspozycji pasażerów przedsionki służbowe (gdzie znalazły się miejsca na rowery, uszczelniono i wyciszono jednostki), dodano też elektroniczną informację pasażerską.
Zmiany korzystne dla pasażerów, zwłaszcza z rowerami
W najbliższych
kilkunastu miesiącach możliwości wymiany taboru będą w Przewozach Regionalnych bardzo ograniczone, dlatego spółka z pewnością będzie decydowała się przedłużać życie EN57, tak jak w przypadku pięciu EN57 SPOT, które dzięki obsłudze na poziomie P4, zyskają przynajmniej kilka lat życia.
Przewozy Regionalne chcą, by prace nie obejmowały wyłącznie standardowego zakresu dla P4 EN57 SPOT, ale także prace modyfikujące i uzupełniające. EN57 otrzymają nowy system informacji pasażerskiej, zmieniona zostanie lokalizacja niektórych przycisków i urządzeń w kabinie maszynisty, pojawią się nowe, wygodne fotele dla maszynistów. Bardzo korzystną zmianą dla pasażerów będzie montaż nadajnika Wi-Fi i zabudowa nowych uchwytów dla rowerów, na których będzie można przewieźć minimum 12 rowerów (a w opcji nawet 20).
Nieco ciszej i wygodnymi WC
Pojazdy otrzymają nowe sprężarki oraz przetwornice statyczne, co przełoży się na kulturę pracy i niezawodność ezt. Zabudowana zostanie duża kabina WC przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, za to jedna mniejsza toaleta ulegnie likwidacji. Pojawią się gniazdka elektryczne.
Trzy pierwsze SPOT-y mają przejść modernizację w 3 miesiące, dwa kolejne, w maksymalnie 4. Oferty można składać do 4 czerwca. Jedynym kryterium oceny ofert jest cena.
To już kolejny przetarg, w którym Przewozy Regionalne
chcą modernizować EN57 SPOT. Pierwszy miał miejsce w lipcu 2017, ale we wrześniu z braku ofert spółka nie rozstrzygnęła postępowania (wówczas pojazdy przeznaczone miały być dla województwa świętokrzyskiego). Operator w swoim oddziale
w Iławie wykonuje za to podobne naprawy, jednak bez istotnych modyfikacji.
Kilkadziesiąt sztuk EN57 bez poważnych modernizacji
mają jeszcze Koleje Mazowieckie, jednak sztuka, pod nazwą
"ENdolino" znajduje się też w KD. Przygotowanie tych starych pojazdów do nowej roli, jaką mogłoby być wożenie rowerzystów, w ramach np. specjalnej weekendowej oferty przewozowej, mogłoby być ciekawym sposobem na znalezienie dla nich nowej roli, pomimo zbliżającego się końca ich eksploatacji w Polsce.