Pozytywnego zakończenia doczekała się sprawa połączeń transgranicznych ze Szklarskiej Poręby do Harrachowa. Pod koniec lutego Koleje Dolnośląskie wypowiedziały warunki współpracy z Kolejami Czeskimi przy obsłudze międzynarodowej trasy.
Koleje Dolnośląskie
wypowiedziały 28 lutego, z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia, porozumienie dotyczące wykorzystywania czeskiego taboru do obsługi całej międzynarodowej trasy. Powodem rezygnacji z dalszego utrzymywania kursów na dotychczasowych zasadach był wysoki koszt ich funkcjonowania.
– Połączenia do i z Liberca są najdroższymi w uruchomieniu pociągami pasażerskimi finansowanymi obecnie przez samorząd województwa dolnośląskiego – argumentuje Konrad Antkowiak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. Koszty funkcjonowania kursów miały wzrosnąć wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy w grudniu ubiegłego roku. Strona polska podjęła więc działania mające na celu ich racjonalizację. Jak podawały czeskie media, strona polska chciała na nowo wprowadzić kursy ze Szklarskiej Poręby do Harrachowa w miejsce bezpośrednich połączeń Kolei Czeskich bez przesiadki
Połączenia zostają
Do tego czasu toczyły się rozmowy z czeskim parterem, które miały wypracować nowe zasady współpracy, które pozwolą na utrzymanie ruchu przez przejście Szklarska Poręba Jakuszyce. I jak podaje przewoźnik w komunikacie, udało się sprawę doprowadzić do pozytywnego końca.
– Doszliśmy do dobrego porozumienia z czeskimi partnerami – poinformował Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego. Informację tę potwierdził później przewoźnik. – Kolejowe połączenia graniczne pomiędzy Szklarską Porębą a Libercem zostaną utrzymane w obecnym kształcie – piszą Koleje Dolnośląskie.
Po długich rozmowach, w których uczestniczyli Martin Puta, Hetman Kraju Libereckiego oraz Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, przewoźnicy uzgodnili warunki kontynuacji współpracy, a także zadeklarowali chęć rozwoju oferty. – Podczas negocjacji Koleje Dolnośląskie i Koleje Czeskie doszły do porozumienia w sprawie warunków finansowych dalszej realizacji przewozów. Zmiana modelu finansowania przewozów na przejściu granicznym umożliwia obniżenie kosztów uruchamiania pociągów po stronie polskiej o około 20 % przy zachowaniu obecnego rozkładu jazdy – czytamy w komunikacie.
Zapowiedź kolejnych połączeńDodatkowo Koleje Dolnośląskie poinformowały o zacieśnieniu współpracy co umożliwi rozszerzenie obecnej oferty w przyszłości. Niewykluczone, że uruchomione zostaną dodatkowe połączenia. Obecnie w sezonie turystycznym codziennie uruchamianych jest do 9 par pociągów pomiędzy Szklarską Porębą a Libercem, co czyni izerskie połączenie jednym z najbardziej uczęszczanych kolejowych przejść granicznych na południowej granicy.
Obecnie na trasie Szklarska Poręba Górna – Liberec wykorzystywane są czeskie jednostki serii 840. Zostały one skierowane do Polski w grudniu 2015 r., kiedy przewozy po stronie polskiej przejęły od Przewozów Regionalnych Koleje Dolnośląskie, a po stronie czeskiej – ČD od GW Train Regio.