Niedawno doszło do kolejnych zmian kadrowych w grupie PKP, w wyniku których spółki PKP Budownictwo i PKP Utrzymanie mają tego samego prezesa. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", to wstęp do połączenia tych podmiotów.
Jak potwierdza Paulina Jankowska, rzecznik prasowy Grupy PKP, ze stanowiska prezesa PKP Budownictwo odwołana została Edyta Glinka. Na jej miejsce powołano Mirosława Gilarskiego, który pełni jednocześnie funkcję prezesa PKP Utrzymanie. – Decyzja o zmianach związana jest m.in. z sytuacją finansową PKP Budownictwo i planami docelowego połączenia obu spółek – informuje "Rynek Kolejowy" Paulina Jankowska.
Grupa PKP nie podaje dokładnych danych finansowych spółek, ale według informacji "RK" oba podmioty zanotowały w ubiegłym roku kilkunastomilionowe straty. Dlatego zdecydowano się na zmianę struktury. To nie pierwsze takie działanie – jak
informowaliśmy w lutym, połączono już dwie swoje spółki luźno powiązane z branżą kolejową – CS Szkolenie i Doradztwo oraz Natura Tour.
Czym są PKP Budownictwo i PKP Utrzymanie?
PKP Budownictwo i PKP Utrzymanie to spółki z Grupy PKP. Obie powstały w 2014 roku poprzez wydzielenie zorganizowanych części spółki TK Telekom przed jej sprzedażą. PKP Budownictwo (początkowo TK Budownictwo) oferuje usługi w zakresie budowy sieci telekomunikacyjnych, systemów teletechnicznych i wdrożeń teleinformatycznych, a także ich eksploatacji, utrzymania oraz konserwacji. Jest też operatorem usług telekomunikacyjnych.
Niedawno spółka PKP Budownictwo wygrała przetarg ogłoszony przez PKP LHS na projekt i budowę światłowodu wraz z kablem telekomunikacyjnym na 300-kilometrowym odcinku linii kolejowej od Zwierzyńca do Sławkowa. Więcej na ten temat
piszemy tutaj. Spółka złożyła też ofertę na
utrzymanie urządzeń Wi-Fi w Dartach i Flirtach.
PKP Utrzymanie zajmują się działalnością związaną z utrzymaniem linii telekomunikacyjnych (kablowych – miedzianych oraz napowietrznych), urządzeń telekomunikacji przewodowej, radiokomunikacyjnych i specjalnych – głównie związanych z prowadzeniem ruchu pociągów oraz systemami dynamicznej informacji podróżnych. Ponadto PKP Utrzymanie oferuje usługi operatorskie: dzierżawę łączy analogowych, kolokację, usuwanie kolizji z istniejącą telekomunikacyjną infrastrukturą kolejową.
Od końca grudnia 2015 roku świadczy również usługi w zakresie wygłaszania komunikatów megafonowych oraz obsługi dynamicznej informacji wizualnej za pomocą systemów informacji pasażerskiej na wybranych stacjach i przystankach osobowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
Pisaliśmy o tym tutaj. Przed rokiem w spółce udało się doprowadzić do
podpisania nowego Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
Krakowski samorządowiec i menedżer z przeszłością w PKP
Prezesem obu spółek jest obecnie Mirosław Gilarski. Na swojej
stronie internetowej pisze o sobie "menadżer sportu, Radny Miasta Krakowa, lider Solidarnej Polski w Krakowie, pomaga Polakom na Kresach".
W latach 2008–2015 był dyrektorem piłkarskiej szkoły mistrzostwa sportowego – SMS Kraków, a wcześniej członkiem zarządu Ponar Holding. W latach 2007–2008 dyrektor projektu w Biurze Nieruchomości Strategicznych Centrali PKP, wcześniej zastępca dyrektora PKP SA w Oddziale Gospodarowania Nieruchomościami Kraków (2006–2007). Jednocześnie był sekretarzem Rady Nadzorczej Spółki Skarbu Państwa PBP "Chemobudowa-Kraków" (2006–2008). W latach 1999–2001 reprezentant Skarbu Państwa, Członek Rady Nadzorczej spółki "Pro-Agro" w Kunowie. Pracował też w Urzędzie Miasta Krakowa i w zarządzie spółki Bonus Poland (1999–2000).
Ma ukończone dwa fakultety na Uniwersytecie Jagiellońskim: Historia i Administracja samorządowa oraz studia podyplomowe, m.in. Zarządzanie organizacjami sportowymi, Studia Administracji Publicznej na Wydziale Prawa i Administracji UJ i Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami w Krakowskiej Szkole Finansów oraz kurs protokołu dyplomatycznego.