Za 78 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują odcinek Jamielnik – Olsztyn. To kolejna inwestycja PLK, która wpłynie na poprawę standardu podróży na trasie Poznań – Toruń – Iława – Olsztyn. Dotychczas na linię przeznaczono ponad 310 mln zł.
PKP PLK podpisały umowę o wartości 78 mln zł brutto na modernizację linii Olsztyn – Toruń (nr 353) na odcinku Jamielnik – Olsztyn. Przebudowane będą perony na stacjach w Rudzienicach Suskich, Starych Jabłonkach, Biesalu i Samborowie oraz na przystankach Pikus, Lubajny i Unieszewo. Wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągu. Będą wyposażone w wiaty, oświetlenie, ławki, tablice informacyjne. Nowe pochylnie i odpowiednie oznakowanie tras oraz informacje w języku Braille'a to udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Więcej informacji na temat przetargu i zaplanowanych rozwiązań technicznych można przeczytać
tutaj.
Będzie szybciejWyższy poziom bezpieczeństwa na trasie pomiędzy Jamielnikiem a Olsztynem zapewni przebudowa 28 przejazdów kolejowo-drogowych. Dziesięć skrzyżowań zostanie wyposażonych w system samoczynnej sygnalizacji. Przejazdy zyskają nową nawierzchnię, oświetlenie i drogi dojazdowe. Wymiana torów, sieci trakcyjnej i rozjazdów umożliwi zwiększenie prędkości i przepustowości linii. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h (obecnie max. 100 km/h), a towarowe do 100 km/h.
Projekt pn. „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku granica IZ Olsztyn (km 219,400) – stacja Olsztyn – etap II” realizowany jest w ramach zadania inwestycyjnego pn.: „Prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze” i finansowany jest z budżetu państwa. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w III kwartale 2018 r.
To kolejny etap modernizacji linii 353Poza dzisiejszą umową PLK przeznaczyły już na linię ponad 310 mln zł. Remont odcinka Jamielnik – Olsztyn jest kolejną inwestycją, która poprawia przewozy na trasie Poznań – Toruń – Olsztyn. W 2015 r. zakończyła się rewitalizacja 90 km trasy kolejowej z Inowrocławia do Jabłonowa Pomorskiego, co skróciło podróż o 20 minut. Obecnie przejazd między tymi miejscowościami trwa niecałe 70 minut, a pociągi pasażerskie jadą z prędkością do 120 km/h. Koszt inwestycji przekroczył 200 mln zł.
Do września tego roku potrwają prace na dalszym odcinku linii pomiędzy Ostrowitem, Biskupcem Pomorskim a Jamielnikiem. Modernizacją objęte zostało m.in. 33 km torów, 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Zakończyła się już przebudowa peronów w Olsztynie Zachodnim. Kończy się remont na stacji Naterki. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, natomiast towarowe do 100 km/h. Koszt obu inwestycji to ponad 50 mln zł.
Zakończyły się już prace między Poznaniem Wschodnim a Trzemesznem. PLK wymieniły ok. 70 km sieci trakcyjnej na prędkość 160 km/h. Odnowionych zostało 10 stacji i przystanków. Perony w Ligowcu, Kobylnicy, Biskupicach, Promnie, Pobiedziskach Letnisko, Pobiedziskach, Lednogórze, Fałkowie, Pierzyskach i Trzemesznie dostosowane zostały do potrzeb osób niepełnosprawnych. Wszystkie obiekty wyposażone zostały w nowe wiaty, oświetlenie, oznakowanie. Na odcinku Mogilno – Janikowo PLK przebudowały sieć trakcyjną i tym samym ograniczona została możliwość usterek i opóźnień pociągów. Łącznie koszty rewitalizacji tego odcinka wynoszą 63 mln zł.