Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podłęże – Piekiełko: W ciągu dwóch lat decyzja środowiskowa i lokalizacyjna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podłęże – Piekiełko: W ciągu dwóch lat decyzja środowiskowa i lokalizacyjna
Fot. Twxy89/wikipedia/CC BY-SA 3.0Stacja Tymbark.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa podtrzymuje dotychczasowe plany rozpoczęcia procedury przetargowej dla prac przygotowawczych i wykupu gruntów dla projektu Podłęże – Piekiełko, co ma nastąpić w 2017 r. W trakcie jest procedura opiniowania projektu przez Wojewódzki Inspektorat Sanitarny w Krakowie w celu wydania decyzji środowiskowej. 

Pod koniec 2016 r. informowaliśmy o zagwarantowaniu przez rząd finansowania dwóch z trzech etapów projektu, na który składa się budowa nowej linii kolejowej z Podłęża przez Szczyrzyc do Tymbarku/Mszany Dolnej i modernizacja szlaku kolejowego 104 Chabówka – Nowy Sącz. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi w pierwszej kolejności wydadzą pieniądze na przygotowanie projektów i wykup gruntów dla całości tego zadania. 

Decyzja środowiskowa w przygotowaniu

Jak czytamy w komunikacie PKP PLK, od listopada 2015 r. do grudnia 2016 r. opracowywano i finalizowano ostatnie etapy studium wykonalności w zakresie m.in. uszczegółowienia wybranego wariantu i OPZ (opisu przedmiotu zamówienia) dla dokumentacji projektowej. W grudniu 2016 r. złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 30 grudnia 2016 r. organ prowadzący, czyli Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał zawiadomienie o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji i wystąpił o opinię do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie.

W 2017 r. ma zostać przygotowane i rozpoczęte postępowanie przetargowe związane z pracami projektowymi i wykupem gruntów niezbędnych do realizacji inwestycji. – Zgodnie z przyjętym harmonogramem zakłada się podpisanie umowy przed końcem bieżącego roku. Termin podpisania umowy uzależniony będzie od przebiegu postępowania przetargowego, np. ewentualnych odwołań oferentów. Realizacja I etapu tego projektu planowana jest do 2020 r. – potwierdził Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. 

Wariant, lokalizacja, podział i wykup

Wykup gruntów może dotyczyć nie tylko nowej linii kolejowej, ale również istniejącego torowiska Chabówka – Nowy Sącz. Zgodnie z przyjętym wariantem modernizacji tej linii kolejowej, ma ona zostać przystosowana do prędkości 120 km/h, z lokalnymi ograniczeniami do 60-80 km/h dla ograniczenia kosztów związanych z budową tuneli. Planowane podniesienie prędkości maksymalnej może wiązać się z korektą niektórych łuków, do czego potrzebne będzie nabycie nowych nieruchomości. Głównymi założeniami modernizacji jest przybliżenie istniejącej linii do bieżących standardów podróży transportem kolejowym, aby zapewnić projektowane prędkości podróży oraz bezpieczeństwo planowane jest ograniczenie liczby przejazdów w poziomie szyn ze 139, do 70. W opcji 4 wykonawca zaprojektował 2 tunele, które w znaczący sposób „prostują” przebieg istniejącej linii w trudnym, górzystym terenie.

Zanim wykonawca przetargu na projekt i wykup gruntów rozpocznie procedury administracyjne i notarialne, konieczne jest wydanie decyzji lokalizacyjnej. Decyzja ta określi docelowy przebieg linii – wskazany w studium wykonalności – i wskaże podział nieruchomości. Dopiero wtedy poznamy dokładną powierzchnię nieruchomości konieczną dla przeprowadzenia inwestycji. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa potwierdziło, że pozyskanie decyzji lokalizacyjnej dla projektu planowane jest w 2018 r., a wykup gruntów w 2019 r.

Projekt, wykup gruntów i modernizacja linii kolejowej 104 zostały umieszczone na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego z gwarancją 685,5 mln zł. Pozostała część kosztów prac w ramach linii 104 ma być finansowana z oszczędności powstałych w trakcie realizacji projektów POIiŚ. Projekt budowy nowej linii kolejowej miałby uzyskać wsparcie Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych, by możliwe były negocjacje w tym temacie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104

Fotorelacje

Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Podłęże – Piekiełko: Są nowe wizualizacje linii 104

Fotorelacje

Podłęże – Piekiełko: Za kilka miesięcy pierwsze przetargi

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5