W województwie podlaskim w roku 2017 liczba pasażerów wzrosła w stosunku do roku 2016 o 14,8%. – Wynik nie jest imponujący zważywszy, że wykonana praca eksploatacyjna, mierzona w pociągokilometrach, wzrosła o 50% – ocenia Piotr Figiel, członek zarządu fundacji Nowe Spojrzenie i autor bloga Błękitna Chusteczka, który walczy o korzystny dla pasażerów rozkład jazdy w województwie.
Podlaski Oddział Przewozów Regionalnych podsumował zeszły rok. W porównaniu z 2016 r. praca eksploatacyjna wzrosła o połowę, przyrost liczby przewiezionych pasażerów jest znacznie mniejszy. Inni przewoźnicy regionalni odnotowali o wiele lepsze wyniki. W roku 2016 pociągi Przewozów Regionalnych przewiozły na Podlasiu w sumie 835 793 podróżnych. Z analiz Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że mieszkańcy tego regionu najrzadziej w Polsce korzystają z kolei. Statystycznie odbywają 1,5 podróży rocznie!
Aby odwrócić ten negatywny trend i poprawić wizerunek Podlasia, władze samorządowe zdecydowały, że
w roku 2017 uruchomią dodatkowe pociągi. Zaplanowano zwiększenie ilości zleconej Przewozom Regionalnym pracy eksploatacyjnej o 50%. Rozkład jazdy układał jednak przewoźnik, a nie organizator przewozów – samorząd województwa.
W ubiegłym roku
wielokrotnie krytykowałem rozkład jazdy przygotowany przez Przewozy Regionalne dla mieszkańców Podlasia. Wytykałem m.in. brak pociągu z Białegostoku do Suwałk w popołudniowym szczycie. Przez cały rok pociągi odjeżdżały po 14 i po 20 wieczorem. Przewoźnik skrócił relację pociągu odjeżdżającego po 16 w stronę Ełku. Wraz z wejściem rozkładu jazdy na sezon 2016/17 pociąg ten, zamiast do Ełku, dojeżdża tyko do Grajewa.
(...) Urszula Arter, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego poinformowała, że w minionym roku pociągi regionalne na Podlasiu przewiozły 959 426 podróżnych. W 2016 roku było ich 835 793. Oznacza to, że w roku 2017 liczba pasażerów wzrosła w stosunku do roku 2016 o 14,8%. Wynik nie jest imponujący zważywszy, że wykonana praca eksploatacyjna, mierzona w pociągokilometrach, wzrosła o bagatela 50%.
Po części słaby wynik Przewozów Regionalnych na Podlasiu jest skutkiem ciągnącego się w ubiegłym roku remontu linii Białystok – Czeremcha. Jednak kluczową przyczyną mizernego przyrostu liczby podróżnych jest fatalny rozkład jazdy pociągów (...). Żeby nie być gołosłownym, warto przyrównać wyniki Polregio na Podlasiu do działań innych przewoźników. Łódzka Kolej Aglomeracyjna w roku 2017 zanotowała 52% wzrostu liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do roku 2016. W tym samym okresie czasu praca eksploatacyjna tego przewoźnika wzrosła zaledwie o 17%, a
poziom rekompensaty wypłacanej przez samorząd województwa nie uległ zmianie. Dobre wyniki odnotowały również Koleje Dolnośląskie oraz Koleje Małopolskie.
Cały artykuł
dostępny jest tutaj.