Zainteresowane podmioty przygotowują się do uruchomienia w rejonie Rzeszowa kolei aglomeracyjnej. Jak informuje samorząd województwa podkarpackiego, jeszcze w tym miesiącu planowane jest ogłoszenie przetargu w celu pozyskania studium wykonalności dla tego projektu.
Jakie prace w ramach budowy PKA?
Władze województwa podkarpackiego konsekwentnie dążą do utworzenia Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Przedsięwzięcie obejmuje prace infrastrukturalne, pozyskanie taboru wraz z zapleczem technicznym oraz integrację różnych środków komunikacji zbiorowej. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego, samorząd wojewódzki wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Miastem Rzeszów planują realizację projektu pn. „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej-PKA”. Zakłada on budowę nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka o długości 5 km. Wzniesione zostaną nowe (według „Puls Biznesu” - 14 obiektów) lub przebudowane istniejące 34 przystanki kolejowe na odcinkach Rzeszów-Strzyżów linii kolejowych nr 106, Kolbuszowa –Rzeszów linii nr 71 oraz Dębica-Rzeszów-Przemyśl linii nr 91. Planowana jest także budowa lub przebudowa chodników oraz dróg dojazdowych do przystanków. Powstaną również parkingi park&drive. Niewykluczone są inwestycje w infrastrukturę dworcową, o ile ta jest własnością jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zakłada również zakup 12 jednostek taboru kolejowego oraz budowę zaplecza technicznego PKA wraz z myjnią dla pojazdów szynowych.
Obok partnerów wiodących, w realizację zadania włączą się również jednostki samorządu terytorialnego położone wzdłuż wymienionych odcinków linii kolejowych. Wspólnie z Województwem Podkarpackim władze gmin podpisały list intencyjny w zakresie wspólnej realizacji projektu.
Nastąpi integracja komunikacji publicznej
W ramach przedsięwzięcia zakłada się integrację taryfową podmiotów świadczących usługi transportu publicznego. „W celu zwiększenia spójności systemu komunikacyjnego rozpoczęto działania mające na celu wdrożenie Zintegrowanego Biletu w środkach komunikacji publicznej funkcjonujących na obszarze miasta Rzeszów oraz ościennych gmin - komunikacji miejskiej, PKS, MKS, kolei regionalnej. Powyższe założenia uwzględniają również planowaną kolej aglomeracyjną. W celu uzyskania w/w efektu dążymy do zintegrowania procesów technologicznych i ekonomicznych urządzeń wspomagających obsługę pasażera. […] W tym celu UMWP ściśle współpracuje z Urzędem Miasta Rzeszów, Przewozami Regionalnymi oraz innymi podmiotami świadczącymi usługi w transporcie publicznym w celu uzyskania wysokich standardów” – czytamy w odpowiedzi Departamentu na pytania „Rynku Kolejowego”.
Ok. 350 mln zł na projekt
Koszt projektu szacuje się na 350 mln zł brutto. Zainteresowane podmioty dążą, aby jego realizacja była dofinansowana ze środków unijnych z Programu Infrastruktura i Środowisko. Pozyskaniem środków ma zająć się samorząd wojewódzki. Odpowiedzialność za realizację przedsięwzięcia wezmą na siebie różne podmioty – PKP PLK (budowa nowej linii kolejowej, budowa lub przebudowa przystanków), samorząd wojewódzki (zakup taboru, przygotowanie zaplecza technicznego) oraz gminy (inwestycje w dojścia i dojazdy do przystanków, ew. dworce).
Przetarg na studium wykonalności w lutym
Jak informuje Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP, dotychczasowe przygotowania do realizacji projektu mają związek z pozyskanym „Planem Wstępnej Koncepcji Wdrożenia Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”, w którym zawarto potencjalny zakres prac do wykonania na przystankach. „Szczegółowe harmonogramy realizacji prac będą wykonywane na etapie studium wykonalności” – informuje samorząd województwa podkarpackiego. Obecnie trwają ostatnie prace przygotowawcze związane z ogłoszeniem postępowania przetargowego, w wyniku którego wyłoniony zostanie wykonawca studium wykonalności. Jeszcze w tym miesiącu ma się pojawić ogłoszenie o zamówieniu. „Województwo Podkarpackie wraz partnerami tj. PKP PLK oraz Gminą Miasto Rzeszów przygotowali oraz uzgodnili treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia wraz ze szczegółowym opisem przedmiotu zamówienia na realizacje studium wykonalności. Wyżej wymienione strony powołały wspólną komisję techniczną i odbioru do realizacji zadania” - czytamy w informacji uzyskanej w Departament Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego UMWP.