Andrzej Szlachta, poseł Prawa i Sprawiedliwości, złożył interpelację w sprawie szybkiego połączenia stolicy województwa podkarpackiego z Warszawą przez Ocice, Skarżysko Kamienną i Radom. W jego ocenie jest możliwe, aby skrócić czas przejazdu pociągów do trzech godzin.
Parlamentarzysta wniósł interpelacje do Ministra Infrastruktury i Rozwoju dotyczące połączenia kolejowego między stolicą kraju i regionu. Wskazał, że najdogodniejsze z nich prowadzi z Rzeszowa linią nr 71 do Ocic, następnie odcinkiem Ocice – Skarżysko Kamienna linii nr 25 i dalej odcinkiem linii nr 8 do Warszawy przez Radom. W jego ocenie w przypadku poprawy stanu technicznego wskazanych prac jest możliwe, aby pociągi pasażerskie mogły pojechać z prędkością 110-120 km/h miasta nad Wisłoką do Radomia, a dalej po zmodernizowanej trasie jeszcze szybciej (160 km/h).
Taki stan pozwoliłby skrócić czas przejazdu do 195 minut. Kluczowe znaczenie w tym zakresie ma zapowiadana od lat elektryfikacja linii 71. Poseł przypomniał pomysł budowy nowej, liczącej ok. 10 km linii kolejowej, która miałaby powstać w rejonie Sandomierza. Jej wybudowanie pozwoliłoby na skrócenie czasu przejazdu na omawianej trasie o dalsze 15 minut.
Stan obecny jest jednak daleki od ideału, choć w ciągi kilku ostatnich lat zaszło wiele pozytywnych zmian. Najgorzej przedstawia się sytuacja na odcinku Warszawa – Radom linii nr 8, gdzie z dużym trudem rozpoczęła się jej modernizacja od prac na stacji Radom. Z tego powodu ruch dalekobieżny z Kielc prowadzony jest drogą okrężną przez Dęblin. Dalej, dzięki prowadzonej od kilku lat rewitalizacji, stan techniczny odcinka do Skarżyska Kamiennej uległ wyraźnej poprawie. Z roku na rok lepszy jest stan techniczny odcinka linii nr 25, choć w tym przypadku skupiono się na modernizacji jednego z dwóch torów. Po modernizacji jest również linia nr 71 Ocice – Rzeszów. Od lat nie może jednak ruszyć jej elektryfikacja.
Prace trwają
Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w odpowiedzi poinformował o stanie prac na wymienionym ciągu komunikacyjnym. Wynika z niego, że dla większości odcinków prowadzone są zadania inwestycyjne, będące na różnych etapach realizacji. Mająca kluczowe znaczenie dla tej trasy elektryfikacja odcinka Ocice – Rzeszów ma zakończyć się pod koniec 2019 r., choć jeszcze rok temu Zbigniew Klepacki, poprzednik Sławomira Żałobki na tym stanowisku, zapowiadał zakończenie prac na grudzień 2016 r. (odpowiedź na interpelację nr 24867 z 28 marca 2014 r.).
Obecnie inwestycja jest na etapie uzyskiwania decyzji administracyjnych dla tego przedsięwzięcia oraz opracowania dokumentacji niezbędnej do budowy podstacji trakcyjnych i linii zasilających. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane związane z budową sieci trakcyjnej zaplanowano na początek 2017 r. Koszt całej elektryfikacji szacowany jest na ponad 100 mln zł.
Wiele prac zaplanowano na wskazanym odcinku linii nr 25. Z informacji podanych przez Sławomira Żałobkę, w tym roku będą kontynuowane roboty infrastrukturalne głównie na torze nr 2, wynikające z realizowanego od kilku lat zadania pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko Kamienna – Ocice”. W bieżącym roku zaplanowano przebudowę obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowych oraz nawierzchni.
Warszawa - Radom do 2020 roku
Prace wynikające z tego zadania mają być zakończone w przyszłym roku. Kolejne roboty mają być wykonane w latach 2017-2019 w ramach projektu realizowanego z dofinansowaniem z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Będą miały one charakter uzupełniający względem zrealizowanych do tego czasu robót (głównie będą dotyczyły toru nr 1 omawianej trasy), ponadto przebudowę kolejnych obiektów inżynieryjnych oraz montaż nowych urządzeń srk.
Do 2020 roku ma zakończyć się modernizacja odcinka Warszawa Okęcie – Radom. W ramach tego zadania trwają prace na stacji kolejowej Radom. Następnie (po uzyskaniu pozwolenia na budowę) mają ruszyć roboty na stacji Warszawa Okęcie, a potem na odcinku do Czachówka. W dalszej kolejności modernizacją zostanie objęta trasa do Radomia. W trakcie prac będzie wybudowany drugi tor i nowy most na Pilicy. Natomiast jeszcze w tym roku odcinek linii nr 8 zostanie objęty pracami o charakterze utrzymaniowym. Ma to pozwolić na odwołanie wprowadzonych ograniczeń prędkości i poprawę stanu technicznego – wygłosił podsekretarz stanu w MIR.