Po wykonanym remoncie 5 kwietnia przejechał pierwszy pociąg towarowy po nieczynnych od lat odcinku Kępno – Syców – Oleśnica. Do 20 kwietnia z trasy skorzystało już kilkadziesiąt składów. Linia może być wykorzystywana w ruchu lokalnym jak i stanowić objazd dla dwóch innych, „podstawowych” tras.
Linia kolejowa nr 181 między Kępnem a Oleśnicą (km 102,6 – km 149,1) jest linią pierwszorzędną, jednotorową i niezelektryfikowaną. Nie została uwzględniona na liście linii o znaczeniu państwowym. Jej prędkość konstrukcyjną określono na 100 km/h. Pod względem administracyjnym trasa przebiega na pograniczy województw dolnośląskiego i wielkopolskiego.
Na powstałej w latach 70. XIX wieku trasie w ostatnich latach ruch kolejowy nie był prowadzony. Przykładowo pociągi pasażerskie zniknęły z rozkładów w 2002 r. Jednak w 2015 r. pojawiły się zapowiedzi o ponownym udostępnieniu trasy przewoźnikom. Nastąpiło to po remoncie, w ramach którego (jak informowaliśmy na naszym portalu) m.in. wymieniono podkłady, wzmocniono tor oraz wykonano niezbędne prace na przejazdach kolejowo-drogowych. Koszt wykonanych robót wyniósł prawie 21 mln zł. W efekcie wykonanych prac prędkość dopuszczalną dla pociągów towarowych określono na 40 km/h (odcinek Kępno - Cieśle) i 60 km/h (ostatnie 7 km linii).
Jak podkreśla w informacji dla „Rynku Kolejowego” Mirosław Siemieniec, Rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe, odcinek został przygotowany z myślą o przewoźnikach towarowych. Dlatego pracami nie objęto infrastruktury pasażerskiej. - Uruchomienie przewozów pasażerskich nie jest obecnie planowane – wyjaśnia Mirosław Siemieniec. W przypadku zainteresowania tą trasą „konieczne byłoby wykonanie prac związanych z odnowa infrastruktury obsługi podróżnych” – informuje rzecznik PKP PLK.
Po torach o długości ok. 47 km kursują składy przewoźników towarowych. – Odcinek Oleśnica – Kępno jest otwarty dla ruchu pociągów towarowych od dnia 5 kwietnia br. Ta trasą przejechało już kilkadziesiąt pociągów. Przejazdy są realizowane wg. indywidualnych potrzeb przewoźników towarowych – wyjaśnia nasz rozmówca.
Linia kolejowa może być wykorzystywana w towarowym ruchu lokalnym. Duże znaczenie może ona mieć jako linia alternatywna (w przypadku remontów, wypadków i innych przyczyn zewnętrznych) dla tras łączących Dolny Śląsk z Ostrowem Wielkopolskim (przez Grabowno Wielkie) oraz dla linii Oleśnica – Kluczbork.