W sobotę (22 czerwca) tymczasowo przywrócono ruch pociągów między Nowym Targiem a Zakopanem. Czas przejazdu jest jednak dłuższy, niż przed rozpoczęciem prac.
O tymczasowym przywróceniu ruchu pisaliśmy w tym miejscu. Ofertę po wznowieniu kursowania pociągów podsumowuje małopolski urząd marszałkowski. Przypomina on o
Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Linia jest obsługiwana w większości przez pociągi Polregio (dwie pary na trasie Chabówka/ Rabka-Zdrój – Zakopane – Rabka-Zdrój/ Chabówka oraz 11 par na odcinku Nowy Targ – Zakopane – Nowy Targ). Ofertę uzupełniają cztery pary pociągów kursujących z i do Krakowa.
Szybkie pociągi przewoźników samorządowych - Obsługą Podhalańskiej Kolei Regionalnej zajmą się też Koleje Śląskie. Operator w wakacje przyjedzie codziennie do Zakopanego pociągiem „Ornak” z Katowic oraz obsłuży dodatkowo jedną parę pociągów na trasie z Zakopanego do Nowego Targu - przypomina UM. W wakacyjne weekendy oraz 15 sierpnia zobaczymy przyspieszony pociąg „Luxtorpeda” Kolei Małopolskich, którym z Krakowa do Zakopanego można dojechać w trzy godziny i 12 minut. Bilet normalny z Krakowa do Zakopanego kosztuje 14 zł, na trasie Nowy Targ – Zakopane 4 zł. Obowiązują wszystkie ulgi ustawowe.
Urząd przypomina, że specjalna „Taryfa Podhalańska” ułatwi tanią podróż transportem publicznym. Pasażer może podróżować pociągiem, pojazdami komunikacji miejskiej w Zakopanem i w Nowym Targu na podstawie jednego biletu. Bilety na przejazdy pociągami Podhalańskiej Kolei Regionalnej dostępne są m.in. w systemie Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, poprzez aplikację mobilną iMKA, w automatach mobilnych zainstalowanych w wybranych pociągach oraz w automatach stacjonarnych m.in. w Nowym Targu i Zakopanem.
Czas przejazdu na razie... wydłużonyOsobną kwestią jest czas przejazdu pociągów. Jak się okazuje, pomiędzy Zakopanem a Nowym Targiem jest on o 2-3 minuty dłuższy, niż przed remontem. = W ramach realizowanej inwestycji na trasie Chabówka - Zakopane, przed wakacjami wymieniono tor między Nowym Targiem a Szaflarami oraz na przejeździe kolejowo-drogowym Szaflary Wieś. Ze względu na konieczność stabilizacji nowego toru, pociągi na tym odcinku jadą z prędkością 60 km/h, przy prędkości rozkładowej 90 km/h, co zostało uwzględnione w obecnej korekcie rozkładu jazdy - tłumaczy Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK zaznaczając, że inwestycje są kontynuowane.
Dlaczego nie zastosowano
maszyny do dynamicznej stabilizacji toru (DGS), która umożliwiłaby od razu podnieść prędkość przejazdu pociągów? - W pierwszej fazie robot realizowano krótki odcinek na trasie Chabówka - Zakopane, dlatego nie zastosowano maszyny typu DGS. Będzie ona wykorzystywana na dłuższych odcinkach oraz w fazie końcowej - zapewnia Dorota Szalacha. Jak dodaje, na prędkość jazdy mają także wpływ obecnie prowadzone prace; w wakacje bowiem prowadzone są roboty okołotorowe takie jak odwodnienia i prace kablowe w branży sterowania ruchem kolejowym.Zespół Prasowy