Jakub Madrjas
Informacje o tym, że Swedwood jest zdeterminowany do przywrócenia przejezdności nieczynnej linii kolejowej nr 35 na odcinku Szczytno - Wielbark pojawiły się w lutym. Fabryce zależy na tym, aby ograniczyć transport przywożonego tu surowca i wywożonych produktów tirami. W ciągu roku do fabryki Swedwoodu w Wielbarku przyjeżdża z surowcem 10 tysięcy tirów, a 5-6 tysięcy wyjeżdża z wyprodukowanym tu towarem - informował "Kurek Mazurski". Za dwa lata liczby te mają wzrosnąć o 30%. Żeby jednak dostawy do fabryki przenieść na kolej, Swedwood musiał sam zainwestować w rewitalizację linii kolejowej.
Od 0 do 60 km/h w półtora miesiąca
Prace nad przywróceniem przejezdności linii kolejowej rozpoczęły się 18 marca, a ostateczny odbiór robót nastąpił już 5 maja. - Za wszystkie usługi zapłaciliśmy ponad 150 tysięcy złotych - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Marcin Witkowski ze SwedWood. Fabryka otrzymała nieodpłatnie na potrzeby remontu materiały staroużyteczne o wartości 80 tysięcy złotych od zarządcy infrastruktury PKP PLK. Prace zlecone przez Swedwood prowadzone były przez wybrane w konkursie firmy z Wielbarka, Nidzicy i Kotlina. W ramach prac naprawiono most, wycięto krzewy i zarośla wzdłuż linii na odcinku 20 kilometrów, wymieniono część podkładów i podrozjezdnic. Szczegółowe instrukcje dotyczące koniecznych prac przekazały PKP Polskie Linie Kolejowe, kolejarze z olsztyńskiego zakładu spółki służyli też fachową pomocą - Na odcinku w razie potrzeby jest możliwa do osiągnięcia prędkość 80 km/h dla pociągów pasażerskich i 60 km/h dla pociągów towarowych - mówi Witkowski.
Na razie pociągi będą jeździć trochę wolniej. - Odcinek Szymany – Wielbark zostanie przywrócony do ruchu z dniem 1 lipca 2011. Stan infrastruktury pozwala na jazdę pociągów towarowych z prędkością 50 km/h, szynobusów 60 km/h - poinformował "Rynek Kolejowy" Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. - Od 1 lipca pojadą tym odcinkiem pociągi PKP Cargo. Zamówienie na trasy już jest złożone - informuje Łańcucki. Umowa na przewozy nie została jeszcze podpisała, ale jak przyznaje Swedwood, negocjacje z PKP Cargo są na finiszu. Pociągi mają wozić początkowo materiały do fabryki, głównie drewno okrągłe, i wywozić zrębkę papierniczą.
Będzie połączenie pasażerskie?
Już jutro przed południem na linii odbędzie się inauguracyjny kurs pociągu pasażerskiego z samorządowcami z Przasnysza, Nidzicy i Szczytna. Pociąg wypożyczą Przewozy Regionalne.- Jeżeli samorząd zdecyduje się dofinansować kursy szynobusów PR, to wznowiony zostanie także ruch pasażerski - informuje Łańcucki. Na przewozach bardzo zależy Swedwoodowi. - Nasza fabryka zatrudnia prawie 1100 osób. Wiele z nich dojeżdża do pracy z okolic Szczytna. Mamy nadzieję, że Przewozy Regionalne uruchomią to połączenie - mówi Witkowski. Przewozy Regionalne nie mają jednak obecnie taboru do obsługi tego połączenia na zasadach komercyjnych, a nie jest ono umieszczone w umowie o dofinansowanie przewozów z województwem warmińsko-mazurskim. Urząd Marszałkowski negocjuje właśnie umowę z PR na 2012 rok i nie chce zdradzić, czy połączenie Wielbark - Szczytno jest przewidziane do dofinansowania.
Droga (żelazna) na Ostrołękę
Jak informował "Kurek Mazurski", w przyszłości Swedwood zamierza także zabiegać o odtworzenie linii kolejowej do Ostrołęki. Tu może liczyć na pomoc władz samorządowych sąsiedniego województwa. Władze powiatu przasnyskiego rozpoczęły starania o nieodpłatne przejęcia linii kolejowej Ostrołęka – Szczytno na odcinku Parciaki-Chorzele, który jest obecnie objęty procedurą likwidacyjną. Samorządowcy uważają, że transport kolejowy ma kluczowe znaczenie dla rozwoju Przasnyskiej Strefy Gospodarczej. Co interesujące, inną linię kolejową do Ostołęki - z Tłuszcza - chce wyremontować elektrownia.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z rewitalizacji linii: