Choć Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zapowiadał rozwój połączeń kolejowych we wschodniej części regionu, wiemy już, że zamawiane przez samorząd pociągi znikną z odcinka Tomaszów Mazowiecki – Drzewica. Od grudnia na odcinku Radzice – Drzewica ruch pasażerski nie będzie więc prowadzony w ogóle.
W połowie grudnia, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, zamknięty zostanie ruch regionalny na łączącym Łódzkie z Mazowieckiem odcinku Tomaszów Mazowiecki – Drzewica. To fragment linii nr 22 Tomaszów Mazowiecki – Radom, która z kolei jest elementem ciągu komunikacyjnego z Łodzi przez Koluszki do Radomia.
– Województwo łódzkie nie planuje zlecać wniosków do PKP Polskie Linie Kolejowe SA o przydzielenie tras dla pociągów do Drzewicy i Radomia na rozkład jazdy pociągów edycji 2015/2016 – potwierdza Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Poniżej 10 osób na kurs
Samorząd tłumaczy swoją decyzję niewielkim zainteresowaniem podróżnych.
– Podjęliśmy ją z uwagi na niską frekwencję w pociągach. Nie przekraczała ona średnio 35 pasażerów na dobę – wskazuje przedstawiciel UMWŁ. Podana wartość przekłada się na przeciętnie dziewięć osób na kurs. – Z uwagi na ograniczone środki finansowe województwa nie jest więc możliwe utrzymywanie tego połączenia – stwierdza.
Obecnie ruch regionalny na zamykanym odcinku i tak jest bardzo niewielki, ogranicza się bowiem do dwóch par pociągów Regio dziennie. Połączenie Drzewica – Koluszki – Drzewica nie jest skomunikowane z pociągami Kolei Mazowieckich do Radomia, bo realizowane jest w kierunku Koluszek bardzo wczesnym rankiem (odjazd z Drzewicy o 4:25), a w przeciwnym kierunku – bardzo późnym wieczorem (przyjazd o 22:48). Druga para kursuje natomiast w wydłużonej relacji Koluszki – Radom i zapewnia dojazd do Radomia późnym popołudniem i wyjazd powrotny wieczorem. W efekcie pociągi nie spełniają w szerszym zakresie roli np. dowozu do pracy, bo pory ich kursowania nie wpisują się w standardowy, ośmiogodzinny dzień roboczy.
Województwo likwiduje, PLK remontują
Likwidacja ruchu o charakterze regionalnym oznacza całkowite zaprzestanie obsługi pasażerskiej 10-kilometrowego odcinka Radzice Rd1 – Drzewica. Fragment trasy do Radzic wykorzystują natomiast jedynie pociągi dalekobieżne z Łodzi w kierunku Krakowa, które kierowane są dalej na linię CMK. Nie należy się jednak spodziewać wyznaczenia im dodatkowych postojów, więc odcięte od sieci kolejowej będą także wsie leżące pomiędzy Tomaszowem a Radzicami, m.in. Dęba Opoczyńska.
Warto zauważyć, że całkowita utrata i tak niewielkiego znaczenia w ruchu pasażerskim może zbiec się w czasie z... przygotowaniami do remontu wyłączanego odcinka. W marcu PKP PLK ogłosiła bowiem, że zamierza poprawić parametry techniczne linii nr 22 pomiędzy Radzicami a Radomiem i przywrócić tam prędkość maksymalną 100 km/h. Remont ten ma być kontynuacją prowadzonych przed rokiem robót na odcinku trasy leżącym w województwie łódzkim.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.