Partnerzy serwisu:
Biznes

Pociągi piętrowe dla Kolei Małopolskich i SKA do Katowic?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
27-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pociągi piętrowe dla Kolei Małopolskich i SKA do Katowic?
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plPiętrowe wagony Sundeck Kolei Mazowieckich
Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich powiedział w wywiadzie dla „Rynku Kolejowego”, że dynamiczny wzrost liczby pasażerów kolei aglomeracyjnej może wymusić myślenie o zakupie pociągów piętrowych dla potrzeb województwa małopolskiego.

Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne obsługują wspólnie trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pierwsza biegnie z krakowskiego lotniska przez stację Kraków Główny i Kraków Płaszów do Wieliczki. Druga obejmuje trasę z Krakowa Głównego do Sędziszowa przez Miechów, a trzecia z Krakowa Głównego do Tarnowa. Dynamiczny wzrost liczby pasażerów na trasie Kraków – Tarnów jest zdaniem Grzegorza Stawowego, prezesa Kolei Małopolskich, możliwym początkiem analiz nad możliwościami zakupu pociągów piętrowych.

Dominik Lebda, „Rynek Kolejowy”: Myślicie Państwo o pociągach piętrowych?

Grzegorz Stawowy, prezes Kolei Małopolskich:
To pewne marzenie wynikające z obserwacji rzeczywistości. A rzeczywistość jest taka, że z jednego pociągu na linii Kraków – Tarnów potrafi wysiąść czterysta, a nawet pięćset pasażerów. Połączenie obsługiwane jest w podwójnej trakcji. Problem jednak polega na tym, że pociąg piętrowy posiada osobną lokomotywę i jest zdecydowanie droższy. Nie wiem, czy to jest pomysł realny w obecnym programowaniu środków europejskich. Widzę jednak, że życie wymusza myślenie o tym. Liczba osób, która jeździ szczególnie pociągami przyspieszonymi, jest stale rosnąca. Proszę pamiętać o tym, że ci ludzie jeżdżą przyciągani marketingiem szeptanym. Nie przeprowadzaliśmy żadnej kampanii reklamowej związanej z linią SKA do Tarnowa. A ja chciałbym, żeby Koleje Małopolskie weszły w działania marketingowe, co mam nadzieję dodatkowo wpłynie na wzrost liczby pasażerów.

Biorąc pod uwagę obecny kształt rynku przewozowego pomiędzy Krakowem a Katowicami, można powiedzieć, że wprowadzenie na tej trasie oferty przynajmniej podobnej do linii SKA do Tarnowa, da w zasadzie pewność sukcesu?

Tak. Będę również robił wszystko dla dobrej obsługi przystanku w Krzeszowicach, jako ukłon w stronę Pana Andrzeja Adamczyka. Znam Pana ministra od wielu lat. Kiedyś byłem asystentem Marszałka Janusza Sepioła, Pan Adamczyk był głównym negocjatorem ze strony koalicjanta. Znamy się od lat i na pewno będziemy dla Pana ministra robili ukłon i zatrzymywali się w Krzeszowicach.

Dostępne są różne koncepcje obsługi trasy do Katowic, jako SKA, lub SKA tylko do Trzebini albo Oświęcimia, a dalej połączenia osobowe. Która z nich jest najbardziej realna?

Po drodze do Oświęcimia jest bardzo ważne miasto Chrzanów. Duże miasto powiatowe ze znaczącą możliwością demograficzną i potencjałem dla przewoźników. Oba powiaty, oświęcimski i chrzanowski, łącznie może zamieszkiwać około 250 tys. ludzi, którzy pracują w znacznej mierze w Krakowie, Katowicach, lub w okolicach tych miast. W związku z tym to jest demograficznie bardzo atrakcyjny teren na przyszłość. Staram się patrzeć nie tylko pod kątem kolejowym, ale również biznesowym. Jednym z elementów biznesowych przedsięwzięcia są aspekty demograficzne. Powiaty zachodniej części woj. małopolskiego są jedynymi z największych w woj.

Jak obecnie wyglądają perspektywy zakupu nowego taboru m.in. dla Kolei Małopolskich?

Wstępne założenia były takie, że do POIiŚ woj. małopolskie będzie aplikowało o zakup około piętnastu pociągów. W związku z tym, że minister Mateusz Morawiecki obniżył poziom dofinansowania do 50%, prawdopodobnie będzie to cztery lub pięć pociągów. Niezależnie od tego, rozmawialiśmy z departamentem funduszy europejskich i Marszałkiem, by poszukać w RPO pieniędzy na zakup kolejnych pociągów. Jest takie źródło finansowania, które mogłoby posłużyć jako sfinansowanie zakupu pociągów. Jeżeli udałoby się, będzie to kolejnych pięć pociągów.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie z dofinansowaniem do zakupu autobusów

Redakcja/inf. pras 09 czerwca 2023

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wybrały dostawcę autobusów

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2023

Koleje Małopolskie przygotowują kolejne inwestycje

Biznes

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Zintegrowany transport

Koleje Małopolskie wydadzą 20 mln zł na linie dowozowe

Przemysław Farsewicz 20 lutego 2023

Koleje Małopolskie szukają autobusów dla linii dowozowych

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5