PKP Intercity ma zamiar uruchomić połączenie międzynarodowe łączące Wrocław z Pragą, ale najwcześniej taki scenariusz może zostać zrealizowany w rozkładzie jazdy 2017/2018. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie widzi przeszkód, by połączenie mogło zostać uruchomione na zasadach komercyjnych.
Od kilku lat pojawiają się deklaracje o chęci uruchomienia pasażerskiego międzynarodowego połączenia kolejowego łączącego Wrocław z Pragą. Informacje pojawiały się zarówno ze strony PKP Intercity jak i z dawnego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Dzisiaj Dolny Śląsk pozbawiony jest pociągów międzynarodowych uruchamianych przez PKP Intercity. Przypomnijmy: w grudniu 2014 roku zawieszono kursowanie EuroCity „Wawel”, który po skróceniu relacji (pierwotnie Kraków – Wrocław – Hamburg), rozpoczynał i kończył bieg we Wrocławiu.
PKP Intercity wyraziło wolę uruchomienia pociągu z Wrocławia do Pragi. Aby dzisiaj przemieścić się koleją na tej trasie, konieczna jest co najmniej jedna przesiadka w Dreźnie (Dresden HBF), Pardubicach (Pardubice hl.n.) lub w miejscowości Uście nad Orlicą (Ústí nad Orlicí).
Najwcześniej za dwa lata
Biuro Prasowe PKP IC poinformowało „Rynek Kolejowy”, że takie połączenie mogłoby być uruchomione nie wcześniej niż na przełomie 2017/18 roku. Jak tłumaczy przewoźnik, wpływ na pojawienie się pociągu będą miały względy infrastrukturalne np. poprawa infrastruktury kolejowej na linii nr 276 (Wrocław – Międzylesie) i skrócenie czasu przejazdu na tym odcinku.
PKP IC nie deklaruje, że połączenie będzie startować z Wrocławia. Prawdopodobne staje się uruchomienie pociągu do Pragi np. z Poznania czy Trójmiasta albo ze Szczecina. Przewoźnik jest w stałym kontakcie z Kolejami Czeskimi w sprawie ewentualnego uruchomienia połączeń międzynarodowych z Wrocławia do Pragi i bierze pod uwagę różne scenariusze jaką trasą miałby ewentualnie kursować i w jakiej częstotliwości.
MIB: Nie ma przeszkód dla połączenia komercyjnego
W wypowiedzi dla "Rynku Kolejowego" Elżbieta Kisil, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa powiedziała, że MIB nie wyklucza możliwości zamówienia przewozów dalekobieżnych między Wrocławiem i Pragą. Jak podkreśla, możliwość utworzenia takiego połączenia została przewidziana w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 9 października 2012 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym (tzw. Planie Transportowym).
– Ewentualne uruchomienie pociągu jest uwarunkowane limitem środków budżetu państwa, jakie mogą być przeznaczone na dofinansowanie kolejowych przewozów międzynarodowych. Resort dysponuje ograniczonymi środkami na dotowanie połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych. Zgodnie z przepisami art. 55 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, dotowanie przewozów międzynarodowych przez ministra właściwego ds. transportu jest fakultatywne. MIB nie otrzymało od PKP Intercity SA wniosków w sprawie uruchomienia tego połączenia w rozkładzie jazdy 2017/2018 jako przewozów w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. MIB nie widzi przeszkód dla uruchomienia takiego połączenia przez PKP Intercity SA jako działalności komercyjnej – powiedziała Elżbieta Kisil.
Minister będzie rozmawiać z Czechami o współpracy
Więcej na temat kolejowej i drogowej współpracy Polski i Czech możemy dowiedzieć się już w poniedziałek. Na ten dzień zaplanowano rozmowy ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka i wiceministra Jerzego Szmita z ministrem transportu Republiki Czeskiej Danem Tokiem. Tematem rozmów będzie m.in. polsko-czeska współpraca w zakresie realizacji budowy odcinków przygranicznych dróg ekspresowych S3-R11 oraz transportu kolejowego.