20 marca, a więc już jutro, po raz pierwszy wyruszy w trasę bezpośredni pociąg Krzyż – Berlin. Decyzję w tej sprawie ogłosiły Przewozy Regionalne, które wstrzymywały uruchomienie połączenia najpierw ze względu na nieprzygotowanie strony niemieckiej do obsługi kursu, a potem na dymisję dwóch członków zarządu polskiego przewoźnika.
Jak poinformował nas wczoraj późnym wieczorem Michał Stilger z biura prasowego Przewozów Regionalnych, zapadły ostateczne decyzje w sprawie zapowiadanego połączenia do Berlina. Pociąg uruchomiony zostanie ostatecznie w relacji Krzyż – Berlin Lichtenberg, a jego pierwszy kurs odbędzie się już jutro. To dość nieoczekiwany finał ciągących się od miesięcy prób wprowadzenia do rozkładu jazdy bezpośredniego połączenia Gorzowa Wielkopolskiego ze stolicą Niemiec.
Dwie jednostki, ale tylko od KostrzynaInaczej niż pierwotnie zakładano, pociąg będzie miał na całej swojej trasie kategorię Regio. Oznacza to, że w relacjach krajowych przejazd nim będzie kosztować tyle samo co innymi kursami (wcześniej
rozważano, by połączenie funkcjonowało w ramach kategorii interRegio). Dobrą informacją dla przekraczających granicę jest objęcie także odcinka Gorzów Wlkp. – Kostrzyn niemiecką taryfą VBB.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, przewoźnikiem po stronie polskiej będą Przewozy Regionalne, a jego podwykonawcą – Arriva RP. To ona wystawi tabor do obsługi połączenia. Z Krzyża wyjeżdżać będzie jedna jednostka VT628, w Kostrzynie codziennie oprócz niedziel dopinany będzie drugi pojazd tego samego typu. Analogicznie będzie w drodze powrotnej (w tym przypadku jedna jednostka obsłuży całą trasę w soboty).
Błędy w internetowych wyszukiwarkachPociąg wyjedzie z Krzyża o 7:32. Po stronie polskiej zatrzyma się w Nowym Drezdenku, Strzelcach Krajeńskich-Wschodzie, Gorzowie Wielkopolskim (oraz na przystanku Gorzów Wlkp.-Wieprzyce), Witnicy i Kostrzynie. Do Berlina dojedzie o 10:28. Odjazd ze stacji początkowej w przeciwnym kierunku zaplanowano na 18:37. Skład dotrze do Krzyża o 21:18, możliwa będzie więc przesiadka na pociąg PKP Intercity w kierunku Poznania.
W piątek późnym wieczorem nowego połączenia nie uwzględniały jeszcze ani polskie, ani niemieckie wyszukiwarki (te ostatnie wskazywały za to błędnie pociąg Arrivy w relacji Toruń Wschodni – Kostrzyn, który nie zostanie uruchomiony). Kurs PR znalazł się natomiast na plakatowych rozkładach jazdy PKP PLK, ale tylko w częściowej relacji Krzyż – Kostrzyn i z błędnie przypisaną kategorią iR.
Pociąg do Berlina z obu dużych ośrodków Ziemi LubuskiejPołączenie ma być realizowane codziennie do końca obowiązywania rocznego rozkładu jazdy. Cała trasa po stronie polskiej finansowana jest z kasy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Jak zapowiadały w zeszłym tygodniu władze regionu, na początku kwietnia bezpośrednie połączenie z Berlinem
ma uzyskać także Zielona Góra.