PLK ogłosiły przetarg na wykonanie w trybie zaprojektuj i buduj rewitalizacji linii 106 Boguchwała – Czudec, która jest częścią linii Rzeszów – Jasło.
Inwestycja jest finansowa w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Samorząd planuje też rewitalizację linii 108 Zagórz – Jasło. Obie te inwestycje to dokończenie projektów rewitalizacyjnych, które wykonano w zeszłym roku. Więcej o inwestycjach PLK na Podkarpaciu pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.
Przetarg dotyczy odcinka Boguchwała – Czudec zlokalizowanego blisko Rzeszowa. O wyborze wykonawcy zadecydują kryteria ceny (60% wagi oceny), doświadczenie kluczowego personelu (35% wagi oceny), okres gwarancji (5% wagi oceny).
Linia 106 łączy Rzeszów z Jasłem, gdzie z kolei łączy się z linią 108 prowadzącą do Zagórza. Szlak ten był częściowo rewitalizowany ze środków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego w poprzedniej perspektywie budżetowej. Czas jazdy z Rzeszowa do Jasła udało się wówczas skrócić o 35 minut.
Mimo poprawy możliwości eksploatacyjnych linii, jej potencjał nie jest obecnie wykorzystywany. Po wydaniu środków unijnych na rewitalizację odcinka samorząd Podkarpacie drastycznie ograniczył liczbę połączeń pociągów regionalnych na trasie Rzeszów – Jasło. Wywołało to sporo kontrowersji, a Centrum Zrównoważonego Transportu uważało, że doszło do złamania przepisów unijnych, które wymagają aby inwestycja zrealizowana z dofinansowaniem z środków UE była przez pewien okres wykorzystywana do celów publicznych. Obecnie na linii tej kursuje po 2-3 pary pociągów dziennie, a rozkład nastawiony jest głównie na ruch turystyczny.