Prace na liniach Warszawa – Białystok, Kraków – Katowice, czy poprawa kolejowego dostępu do portów morskich, to tylko część z dziesięciu kluczowych projektów PLK, ubiegających się o unijne dofinansowanie w ramach programu „Łącząc Europę” (Europe Connecting Facility – CEF).
Komisja Europejska ogłosiła drugie zaproszenie do składania wniosków w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Nakłady na najważniejsze projekty transportowe wynoszą ponad 7,6 mld euro. Na projekty w państwach Unii Europejskiej, spełniających wymogi pomocy z unijnego Funduszu Spójności odłożono natomiast pulę 6,5 mld euro. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
PKP Polskie Linie Kolejowe przy wykorzystaniu funduszy z unijnego instrumentu CEF w ramach pierwszej aplikacji zaplanowały modernizację linii kolejowych o łącznej długości 570 km, w tym kontynuację prac na liniach z Warszawy do Białegostoku i z Wrocławia do Poznania. Oprócz tego z CEF dofinansowana będzie modernizacja trasy Warszawa – Poznań i Poznań – Szczecin, a także odcinka Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki i dwóch linii obwodowych biegnących ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej. Środki unijne z I tury CEF mają zostać wykorzystane również na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową, co pozwoli na podniesienie prędkości powyżej 160 km/h na kolejnych odcinkach tej linii i dalsze skrócenie czasu przejazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic.
W ramach II tury konkursu CEF, Polskie Linie Kolejowe ubiegają się o dofinansowanie następujących projektów:
1. Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok. Wartość projektu wynosi 397,4 mln EUR, w tym 302,8 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
2. Modernizacja linii kolejowej E 30 – odcinek Zabrze – Katowice – Kraków. Wartość projektu wynosi 538,7 mln EUR, w tym 410,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
3. Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Wartość projektu wynosi 395,9 mln EUR, w tym 320,3 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
4. Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska - Zduńska Wola. Wartość projektu wynosi 113,1 mln EUR, w tym 73,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
5. Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Wartość projektu wynosi 190,8 mln EUR, w tym 162,2 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
6. Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu. Wartość projektu wynosi 143,6 mln EUR, w tym 122,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
7. Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk. Wartość projektu wynosi 141,5 mln EUR, w tym 115,7 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
8. Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol. Wartość projektu wynosi 131 mln EUR, w tym 109,5 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
9. Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec. Wartość projektu wynosi 22,5 mln EUR, w tym 19,1 mln EUR stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
10. Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap I: linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – prace przygotowawcze – projektowanie. Wartość projektu wynosi 8,9 mln euro, w tym 7,6 mln euro stanowi planowane dofinansowanie z CEF.
Jak tłumaczy PLK, wymienione projekty pozwolą pasażerom szybciej podróżować po zmodernizowanych liniach kolejowych, czy korzystać z nowych peronów dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wzrośnie też bezpieczeństwo ruchu kolejowego, m.in. dzięki pracom na przejazdach kolejowo – drogowych. Usprawnione zostaną też połączenia towarowe, dzięki np. zwiększeniu dostępności do portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. W sumie w ramach II konkursu CEF zaplanowano prace na ponad 500 km linii kolejowych.
Konkurs CEF to nowy instrument dofinansowania inwestycji infrastrukturalnych w perspektywie 2014-2020. Program jest zarządzany bezpośrednio przez Komisję Europejską. Aplikacje beneficjentów są oceniane przez niezależnych ekspertów Komisji.