NUMER 10/2018
NUMER 10/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Maszyniści vs 160 km/h
szukaj
Śledź nas:

PLK zapowiada nowe technologie

| Jakub Madrjas 04.09.2018 21

PLK zapowiada nowe technologie
Fot. KZN Bieżanów
– Nie może być tak, że wymuszamy na drogowcach wsuwanie gotowych wiaduktów w tory, a sami wykonujemy je metodą tradycyjną. Trzeba wymagać najpierw od siebie – mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Podczas spotkania z dziennikarzami prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapowiedział zmiany w założeniach i technologii wykonywania prac inwestycyjnych zamawianych przez PKP PLK. Jak podał, dla około 80 procent inwestycji zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym rozszerzony został zakres prac. Poprzedni nazwał „liftingiem”. – Przykłady dziesiątek inwestycji z lat poprzednich pokazują, że gdy zakończono realizację zaraz wchodzono z powrotem na odcinek – mówi Merchel.

Montaż w blokach – pozorny?

Prezes PLK zapowiada też więcej nowoczesnych technologii przy inwestycjach. Przykładem jest montaż rozjazdów w blokach. Czas zamknięcia toru na montaż rozjazdu skraca się dzięki temu rozwiązaniu z 3-4 dni do 4–6 godzin. Prezes PLK podaje, że już w tym roku montowane jest w ten sposób około 15-17 procent rozjazdów, a w przyszłym roku ma to być ponad 20 procent.

Czy tak jest w rzeczywistości? Według informacji „RK” z rynku wykonawców – tylko formalnie. W większości przypadków jest to montaż na placu budowy na specjalnie przygotowanych „stołach montażowych” – Jest to forma „półodstępstwa” od zapisów instrukcji Id114 dzięki któremu stwarza się pozory że zabudowujemy w blokach, ale tak naprawdę tracone są wszystkie atuty, jak jakość początkowa dzięki montażowi w warunkach fabrycznych, oszczędność czasu i pracy. Wykonawcy zyskują jednak tańszy transport – mówi jeden z ekspertów. Pełen transport w blokach z fabryki jego zdaniem stanowi wciąż około 5–7 procent. Trend jest jednak mimo wszystko rosnący.

Większa mechanizacja prac

Jakie jeszcze zmiany technologiczne zapowiada PLK? – Musimy skończyć z pracami na torach metodą „koń, wóz i liny”. Wprowadzamy w przetargach wymóg wymiany torów sprzętem wysoko wydajnym. Pociągi specjalistyczne mogą układać tory o 30 procent szybciej niż w metodzie tradycyjnej – mówi Merchel. Jak podaje, wykorzystanie prze wykonawców należących do PLK pociągów do potokowego układania torów wynosi zaledwie 40 procent, jest więc pole do poprawy. Tym bardziej że, jak podaje Merchel, taka metoda podnosi koszty inwestycji o nie więcej niż pięć procent.

Kolejną sprawą są obiekty inżynieryjne, które mogą być montowane obok torów i wsuwane na miejsce, radykalnie skracając czas zamknięć torowych. – W zasadzie wymuszamy na drogowcach, żeby wiadukty kolejowe były wsuwane, dzięki czemu zamykamy tory na krótszy czas. Pora żebyśmy stosowali to też na własnych inwestycjach. Trzeba wymagać najpierw od siebie – mówi prezes. Jak poinformował, od 1 września powołane zostało specjalne biuro ds. rozwoju i standaryzacji, które ma zająć się wdrażaniem w PKP PLK nowych technologii.

Dlaczego dotąd nie stosowano tych metod? – Myślę, że była pewna obawa przed nowymi technologiami. Do tego należy pamiętać, że inwestycje w nowy sprzęt kosztują i trudno oczekiwać od wykonawców, że sami z siebie się na to zdecydują. Trzeba jednak zmienić sposób myślenia – podsumował. Co na to wykonawcy? Wskazują na brak długofalowych programów i jasnych wymagań PKP PLK w zakresie stosowanych technologii. Duże nadzieje w tym zakresie wiązane są z przygotowywanym wieloletnim Programem Utrzymaniowym.



VII Kongres Kolejowy
 Kongres Kolejowy


7 listopada na stadionie warszawskiej Legii odbędzie się Kongres Kolejowy, największe w branży wydarzenie organizowane już po raz ósmy przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Magazyn Rynek Kolejowy. Po raz kolejny poruszone zostaną na nim najważniejsze kwestie dotyczące sektora kolejowego w Polsce: od spraw związanych z prowadzonymi inwestycjami infrastrukturalnymi, poprzez rozwój przewozów pasażerskich i towarowych aż po tematy dotyczące taboru czy wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie /www.kongreskolejowy.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42289)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42289)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2018
NUMER 10/2018
W tym numerze miesięcznika raport poświęciliśmy planom umożliwienia przewoźnikom jazdy z prędkością 160 km/h w pojedynczej obsdzie. Oprócz tego jak zawsze ciekawe rozmowy, w tym z prezesami ZUE i PKP Energetyki. Polecamy również dział tabor i technika, w którym m. in. podsumowujemy dotychczasowe dostawy taboru szynowego w tym roku. W numerze trzy organizacje pozarządowe prezentują swoją propozycję „Strategia kolejowa 2040”, dotyczącą między innymi budowy nowych linii kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS