Projekt Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej, finansowany w ramach dolnośląskiego RPO rusza po kilku latach od opracowania koncepcji. PLK szukają wykonawcy studium wykonalności projektu budowy i modernizacji przystanków kolejowych.
Kolej Aglomeracyjna ma połączyć Jelenią Górę z Janowicami Wielkimi i Szklarską Porębą. Koncepcję takiego połączenia przygotowało w 2011 r. Wojewódzkie Biuro Urbanistyczne we Wrocławiu. Na przełomie 2014 i 2015 r. zakupiono 6 pociągów Newag 36WEa, które miały obsługiwać kolej miejską w Jeleniej Górze. Ostatecznie uznano, że połączenie to nie przyciągnie odpowiedniej liczby pasażerów i z projektu zrezygnowano. Obecnie powrócono do tej koncepcji, a projekt ma zapewnione dofinansowanie w ramach RPO.
PKP Polskie Linie Kolejowe szukają wykonawcy studium wykonalności projektu budowy przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra nr 274 i linii 311 Jelenia Góra – granica państwa. Chodzi o odcinki tworzące Jeleniogórską Kolei Aglomeracyjną. Projekt jest dofinansowany z funduszy UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa dolnośląskiego.
Studium wykonalności obejmie odcinek znajdujący się w granicach miasta, na którym zlokalizowane są przystanki i stacje Jelenia Góra, Jelenia Góra Zachodnia, Jelenia Góra Cieplice, Jelenia Góra Orle i Jelenia Góra Sobieszów.
Linia 274 to tzw. Śląska Kolej Górska, która łączy Wrocław z Wałbrzychem, Jelenią Górą i Zgorzelcem. Na obszarze objętym studium linia ta ma charakter szlaku pierwszorzędowego, częściowo dwutorowego i jest linią o znaczeniu państwowym. Natomiast linia 311 zwana Koleją Izerską , która prowadzi od Jeleniej Góry do granicy przez Szklarską Porębę to linia lokalna, jednotorowa. W 2012 r. rozpoczął się remont odcinka od Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby, a ruch pociągów przywrócono w 2014 r.
Wykonawca studium przedstawi kilka wariantów. Jeden z nich zakłada jedynie przebudowę istniejących peronów. Kolejne zakładają zmianę lokalizacji peronów oraz budowę nowych przystanków w Jeleniej Górze w okolicach ulic Spółdzielczej, Objazdowej, Kubsza i AL. Jana Pawła II. Po przedstawieniu studium podjęta zostanie decyzja o ostatecznym kształcie Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.