Polskie Linie Kolejowe zakończyły wart 600 mln zł projekt poprawy bezpieczeństwa związany z montażem nowych rozjazdów. Pierwotnie zakończenie programu planowano na 2014 rok.
Program wymiany 700 rozjazdów został ogłoszony jeszcze przez Sławomira Nowaka. Miał być jednym z elementów poprawy bezpieczeństwa na kolei po katastrofie w Szczekocinach. Jednak rozmiary programu rozczarowały ekspertów i rynek wykonawczy: Zaplanowano wymianę 700 rozjazdów w latach 2013 i 2014.
Montaż nowych rozjazdów rozpoczął się w 2013 roku i objął swoim zasięgiem 31 linii kolejowych oraz 142 posterunki ruchu na terenie całego kraju. Celem projektu było zwiększenie bezpieczeństwa oraz zapewnienie sprawnych przejazdów pociągów pasażerskich i towarowych szczególnie w obszarze stacji. Dzięki wymianie rozjazdów zarządca infrastruktury zlikwidował możliwość powstawania opóźnień przez wyeksploatowane urządzenia i nieplanowe postoje. Stworzył również warunki do skrócenia przejazdów dzięki podwyższeniu prędkości na nowych rozjazdach i zapewnił prowadzenie stabilnej jazdy pociągów bez nadmiernych zwolnień przy zmianie torów.
– Wymiana 697 rozjazdów była dokładnie zaplanowana. Wybrano lokalizacje, które są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego, ponadto zapewnią jego płynność, co jest szczególnie ważne dla pociągów. Choć montaż każdego rozjazdu to dodatkowy plac budowy, jednak prace były zorganizowane tak, by uniknąć przerw i zmian w rozkładzie jazdy pociągów – mówi Józef Matuszczak, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Dla zapewnienia sprawnego przejazdu pociągów zimą, wszystkie nowe rozjazdy wyposażone zostały w ogrzewanie elektryczne. Gwarantuje to stałe funkcjonowanie ważnych elementów sieci kolejowej w trudnych warunkach pogodowych i ogranicza opóźnienia. W ramach inwestycji „rozjazdowej” wymieniono też ponad 30 km torów.
Jak już informowaliśmy, program nie był wystarczający nawet do zaspokojenia bieżących potrzeb. Obecnie na polskiej sieci kolejowej eksploatowane jest 44,1 tys. sztuk rozjazdów. Według danych samej PKP PLK, do których w 2012 roku dotarł „Rynek Kolejowy" potrzeby wymiany rozjazdów to 2430 sztuk rocznie, w tym w celu odrobienia zaległości rozłożonych na 10 lat – 1730 sztuk, a wynikające z cyklu życia (bez linii korytarzowych) – 700 sztuk. Tymczasem w 2009 r. wymieniono 391 rozjazdów, w 2008 r. 401, a w 2002 r. tylko 80. Dla porównania, w 1989 r. dokonano wymiany 4332 sztuk rozjazdów, czyli kilkukrotnie więcej w ciągu roku niż w całym programie rozjazdowym, który trwał prawie trzy lata.
Poznaj plany przetargowe PLK na koniec roku w portalu Monitor
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.