Przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich dzięki znacznej poprawie parametrów technicznych to główny cel stawiany przed remontem linii nr 281 na jej odcinku wielkopolskim. Dziś podpisano umowę na kolejny etap toczącej się tzw. rewitalizacji trasy. Cała przebudowa ma zakończyć się w czerwcu przyszłego roku.
Dziś rano PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na dalsze prace na odcinku linii nr 281 pomiędzy Jarocinem a Gnieznem. Zarządca infrastruktury chce, by kompleksowy remont trasy łączącej oba te miasta z Wrześnią przyczynił się do przywrócenia ruchu pasażerskiego. Pociągi regionalne przestały kursować tam zasadniczo przed pięcioma laty, choć w 2013 r. na krótko przywrócono je do rozkładu jazdy.
Infrastruktura komunikacyjna kluczowa dla funkcjonowania państwa
– Z punktu widzenia pasażera korzyści z tej inwestycji są oczywiste – mówił podczas krótkiej konferencji prasowej wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann. Podkreślał, że realizacja robót wpisuje się nie tylko w ogół prac założonych w Krajowym Programie Kolejowym, ale także w całą politykę transportową państwa. W Wielkopolsce realizowane mają być także szerokie prace drogowe. – Sprawne, funkcjonalne i przyjazne dla obywatela państwo to państwo, w którym jest bardzo dobra infrastruktura komunikacyjna – ocenił.
Zakontraktowane dziś roboty mają objąć przebudowę czterech stacji – Gębarzewo, Marzenin, Czerniejewo i Żydowo. Tamtejsze perony zostaną podwyższone, będą też wyposażone w pochylnie i w lepsze oświetlenie. Ponadto wymienione zostaną 23 km toru, a 24 obiekty inżynieryjne przejdą remont określany przez PKP PLK jako rewitalizacja. Wykonawca prac, konsorcjum Alusta Poznań – Dolkom Wrocław, otrzyma ok. 43 mln zł.
PLK chce skupiać się nie tylko na liniach magistralnych
– Niedawno podpisywaliśmy wielkie umowy dotyczące Wielkopolski, np. związane z modernizacją linii E20. W porównaniu z nimi ta dzisiejsza jest pod względem kwoty stosunkowo mała, ale ma dużą wagę, bo pozwoli przywrócić ruch kolejowy – ocenił Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. – Pokazuje ona także intencje i rządu, i PKP PLK. Skupiamy się nie tylko na liniach magistralnych, ale także na tych o znaczeniu regionalnym – przekonywał.
Prace mają zakończyć się w czerwcu 2018 r. Prędkość maksymalna na całym objętym kontraktem odcinku ma zostać podniesiona do 120 km/h. – Dziś wynosi ona 80 km/h, do tego są punktowe ograniczenia – wskazywał Arnold Bresch. Podkreślał także, że inwestycja pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu, bo w jej ramach przebudowane zostanie 19 przejazdów kolejowo-drogowych.
Powrót pociągów pasażerskich za niecałe pół roku
Ruch pasażerski ma według informacji PKP PLK zostać przywrócony jeszcze przed zakończeniem realizacji podpisanego dziś kontraktu. – Pociągi powinny pojechać w grudniu, od nowego rozkładu jazdy 2017/2018 – czytamy w oficjalnym komunikacie prasowym spółki. Będzie to możliwe m.in. dzięki robotom przeprowadzonym już w ramach innych umów. Najważniejsze z nich dotyczyły mostu w Orzechowie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.