Podpisanie umowy na realizację kolejnego etapu Rail Baltiki pozwoliło PKP Polskim Liniom Kolejowym zrealizować zakładany plan zakontraktowania w połowie roku ponad 10 mld zł. Ten cel udało się osiągnąć. Co więcej, Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK jest spokojny co do dalszego harmonogramu.
Do 9 czerwca PKP Polskim Liniom Kolejowym udało się podpisać umowy na łączną kwotę 9,5 mld zł netto. Z kolei zawarcie kontraktu na
modernizację drugiego odcinka E75 Sadowne – Czyżew za 641 mln zł brutto pozwoliło na przekroczenie bariery 10 mld zł. Oznacza to, że PKP PLK spełniły styczniowe obietnice dotyczące harmonogramu, gdzie była mowa o przekroczeniu tego pułapu w połowie obecnego roku.
– Podpisanie w połowie roku kontraktów za 10 mld zł to jest już taka kwota, która robi wrażenie – ocenił, obecny podczas podpisania umowy Sadowne – Czyżew, wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel. – Taka kwota stanowi też dowód ciężkiej pracy zarządu spółki oraz jej pracowników. Za to trzeba podziękować i takie podziękowania składam – dodał wiceminister.
Harmonogram na przyspieszeniuCelem PKP Polskich Linii Kolejowych jest jednak zawarcie umów do końca 2017 roku za kwotę co najmniej 20 mld zł. – Warto podkreślić, że zdecydowana większość podpisanych umów za łączną kwotę 10 mld zł, łącznie z realizacją fragmentu E75, będzie realizowana w systemie "buduj". Przykładem jest chociażby linia E20, linia nr 7 – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Jak dodaje, obecnie procedurę oceny merytorycznej oraz procedurę otwarcia ofert przechodzą kontrakty za kolejnych kilkanaście miliardów złotych. – Oznacza to tylko, że zapowiadane przez nas podpisanie do końca roku umów na kwotę powyżej 20 mld zł jest jak najbardziej realne. Co więcej, harmonogram realizowany jest z trzytygodniowym wyprzedzeniem – dodaje Merchel.
PKP PLK chwali się dużym przyspieszeniem w realizacji inwestycji. Za porównanie posłużył pierwszy kwartał roku 2016 i 2017. Z danych przedstawionych przez zarządcę infrastruktury wynika, że rok temu ogłoszono 61 przetargów na kwotę 523 mln zł netto. W obecnym roku kwota ta wyniosła już z kolei 2,3 mld zł netto. Ważniejsze są jednak kontrakty, bo to one decydują o rozpoczęciu prac. Wartość 50 podpisanych w 2016 roku (w pierwszym kwartale) umów to 612 mln zł netto. W 2017 roku udało podpisać 86 umów na kwotę 2,3 mld zł netto.
Największe kontraktyNajdroższą umową do tej pory były niewątpliwie
prace na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin, LOT A, B i C (odcinki Otwock – Pilawa, Pilawa – Dęblin i Dęblin – Lublin) za 2,1 mld zł. Kontrakt na prace na
linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice to z kolei 966 mln zł. Realizacja
E20 na odcinku Warszawa – Poznań:
LSC Konin to 840 mln,
LCS Kutno – 560 mln zł zaś
LCS Łowicz – 428 mln zł. Jedna z droższych umów to też zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla projektu pn. "Prace na liniach kolejowych
nr 68, 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją" za 300 mln zł.