PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały w planie inwestycyjnym na 2016 r. modernizacje 221 przejazdów i 594 rozjazdów. To jedynie efekt modernizacji linii kolejowych, bo brakuje nowego programu wymiany rozjazdów i przejazdów.
O tym, że inwestycje PKP PLK w tym roku obejmą 221 przejazdów i 594 rozjazdów poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, która odbyła się 2 września. Przedstawił on na niej również
pozostałe plany inwestycyjne spółki.
Wymiana w ramach modernizacji linii
O szczegółowe informacje na temat wymiany przejazdów i rozjazdów w tym roku "Rynek Kolejowy" poprosił centralę spółki. Jak poinformował rzecznik Mirosław Siemieniec, modernizacja przejazdów zaplanowana jest w ramach 34 projektów planu inwestycyjnego PKP Polskie Linie Kolejowe na bieżący rok. – To zadania modernizacyjne i rewitalizacyjne na liniach kolejowych oraz wybrane przejazdy terenie kraju, w ramach projektów związanych z poprawą bezpieczeństwa na sieci kolejowej – poinformował rzecznik.
Wymiany są realizowane m.in. w ramach projektów modernizacji linii E20 i E75, rewitalizacji odcinka Rybnik – Chałupki oraz prac na linii kolejowej 273 na odcinku Rudna Gwizdanów - Głogów i prac na linii nr 353 Poznań Wschód – Ziarnowo. Ogólnie prognoza wymiany prawie 600 rozjazdów na 2016 r. ujęta jest w 39 projektach. Najwięcej elementów zostanie wymienionych w ramach modernizacji linii E75 Rail Baltica, linii E30 Kraków – Rzeszów, linii nr 8 Warszawa – Radom i Radom – Kielce, projektu udrożnienia ciągów wywozowych ze Śląska
Coraz mniej wymian w ramach utrzymania
Rzecznik dodaje, że PKP PLK wymienia rozjazdy także w ramach prac utrzymaniowych. W 2014 r. wymieniono 120 rozjazdów, w 2015 r. 145. Plan na 2016 rok jest niestety mniejszy, i zakłada wymianę tylko około 100 rozjazdów. Z drugiej strony, jak zaznacza Mirosław Siemieniec, zwiększa się wymiana części rozjazdowych – W tym roku PLK wymieni prawie 3000 części – informuje rzecznik.
Liczby te mogą być rozczarowujące. Niedawno Izba Gospodarcza Transportu Lądowego
zaapelowała o wprowadzenie programu zabudowy nowych rozjazdów w miejscach nieobjętych projektami modernizacji i rewitalizacji linii kolejowych. Przypominała zakończony w 2015 roku
program wymiany rozjazdów, który pozwolił na wymianę 697 urządzeń kosztem 600 mln złotych – co, oprócz poprawy parametrów sieci, pomogło wykorzystać środki unijne z perspektywy 2007-2013.
Według raportu PKP PLK z 2012 roku, potrzeby wymiany rozjazdów to 2430 sztuk rocznie, a wynikające z cyklu życia (bez linii korytarzowych) – 700 sztuk. W Polsce jest ponad 40 tysięcy rozjazdów. W 1989 roku dokonano wymiany 4332 sztuk rozjazdów,