Partnerzy serwisu:
Biznes

PLK: Wydaliśmy środki unijne zgodnie z deklaracjami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
31-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PLK: Wydaliśmy środki unijne zgodnie z deklaracjami
- Zgodnie z deklaracjami PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystały ponad 13,4 mld złotych przeznaczonych na projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w perspektywie finansowej UE na lata 2007-2013 - informuje spółka w komunikacie.

Bilans wykonany na koniec listopada tego roku przez nowy rząd wskazuje, że zagrożonych niewykorzystaniem jest 9 mld euro pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. To blisko 40 mld zł. – Robimy wszystko, by ich nie stracić – mówił podczas konferencji prasowej wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

29 grudnia, podczas konferencji prasowej poświęconej nowym mobilnym pojazdom do kontroli jakości inwestycji, zastępca prezesa PKP PLK Andrzej Pawłowski zapewnił, że zarządca infrastruktury wykorzysta środków przeznaczone na kończącą się 31 grudnia perspektywę unijnych dofinansowań projektów transportowych. Innego zdania na temat wykorzystania środków na infrastrukturę kolejową jest wiceminister MR Jerzy Kwieciński. – Wiemy już na pewno, że nie wydamy wszystkich pieniędzy z funduszy unijnych na lata 2007-2013. Możemy np. stracić część z 20 mld zł, które pierwotnie planowaliśmy wydać na kolej – powiedział dla portalu Rynek-Infrastruktury.pl

PLK: Wydaliśmy środki

Dziś PKP PLK rozesłała informację prasową, że zgodnie z deklaracjami wydała środki UE na inwestycje w perspektywie 2007-2013. – Wykorzystanie ponad 13,4 mld złotych alokacji przyznanej PLK to duży sukces, nie tylko naszej spółki i jej pracowników. To również duża zasługa firm modernizujących linie kolejowe. Z uwagi na złożoność procesu inwestycyjnego do ostatniego dnia tego roku intensywnie pracowaliśmy nad wykorzystaniem każdej złotówki z alokacji UE. Jednocześnie jesteśmy bezkompromisowi w zakresie wymogów jakości, przepisów i odbiorów we wszystkich branżach – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych odpowiedzialny za realizację inwestycji.

Dla PLK koniec 2015 r. oznacza zamknięcie pewnego etapu lecz trwać będzie proces rozliczenia z CUPT i KE, dokończenie wszystkich prac oraz realizacja nowej perspektywy. - Proces inwestycyjny na kolei nie zwalnia - przed nami w 2016 roku m.in. rozstrzygnięcie przetargów ogłoszonych w 2015 roku na sumę ponad 16 mld złotych i rozpoczęcie prac, kontynuacja modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej czy kontynuacja niezwykle ważnych dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego projektów przejazdowych. Projekty finansowane z nowej perspektywy zaczną nabierać coraz większego tempa. Przy ich realizacji wykorzystamy cenne doświadczenie zebrane w ostatnich latach. Dzięki niemu jesteśmy lepiej przygotowani do kolejnego wyzwania, czyli efektywnego wykorzystania 100% alokacji w nowej perspektywie finansowej UE do 2023 r. – dodaje Marcin Mochocki.

Tylko które zapowiedzi?

W 2010 roku, po serii artykułów ostrzegających przed ryzykiem utraty funduszy unijnych przez PKP PLK ówczesny rzecznik spółki Krzysztof Łańcucki pisał: "Limit nakładów ze źródeł europejskich dla finansowania projektów kolejowych wynosi 4 863 mln euro, tj. ok. 17,5 mld zł. Po uzupełnieniu o wkład własny daje to kwotę ok. 26,9 mld zł z przeznaczeniem na wszystkie kolejowe zadania infrastrukturalne, a więc nie tylko PKP PLK SA. Zatem do takiej wartości zostanie dostosowany zakres rzeczowy i finansowy zadań modernizacyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe z programu POIiŚ 2007-2013, zaś wykonanie tego zakresu będzie oznaczać 100 proc. wykorzystania środków".

Potem jednak okazało się, że duża część z zapowiadanych 4,86 mld euro na projekty PKP PLK została przeniesiona na drogi. Natomiast środki, zaoszczędzone przez PKP PLK w przetargach zostały wykorzystane m. in. na zakupy taboru przez PKP Intercity.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5