Lepszy dostęp kolei do portów morskich oraz krótsze i wygodniejsze podróże w regionie – takie mają być efekty realizacji Krajowego Programu Kolejowego w województwie pomorskim. Atrakcyjniejsze będą przejazdy m.in. z Bydgoszczy do Trójmiasta, z Lęborka do Łeby i z Trójmiasta do Słupska, choć odpowiedź na pytanie, w jakim wariancie będzie realizowana inwestycja poznamy za kilka tygodni.
– Przekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy, obejmujący porty morskie oraz poprawę ważnych w regionie i wykorzystywanych turystycznie linii kolejowych, stanowi ważny impuls rozwojowy. Realizacja ujętych w nim zadań wpłynie na wzrost konkurencyjności kolejowego transportu towarowego oraz na poprawę systemu komunikacji – powiedział w Trójmieście Kazimierz Smoliński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Dojazd do portówInwestycje wokół dwóch portów w Gdyni i Gdańsku oraz prace na trasie Bydgoszcz – Trójmiasto przyczynią się do poprawy warunków obsługi towarowych przewozów intermodalnych. Zwiększy to sprawność i bezpieczeństwo ruchu na liniach „tworzących” korytarz Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie. Poprawa połączenia Trójmiasto – Bydgoszcz to równocześnie korzyść dla pasażerów, skrócenie czasu podróży, poprawa punktualności pociągów i płynność prowadzenia ruchu, lepsza obsługa na stacjach i przystankach.
– PKP PLK w obecnej perspektywie zakładają znaczącą poprawę dla przewozów towarowych. To m.in. dobre połączenie do bałtyckich portów i sprawne wyjazdy ze Śląska. Poprawa trasy Trójmiasto – Bydgoszcz, na którą planujemy w granicach województwa pomorskiego około 1,2 mld zł, zapewni zarówno sprawniejszy przewóz towarów, jak i lepsze połączenia aglomeracyjne – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, z którym Rynek Kolejowy o planach inwestycyjnych na najbliższy czas
rozmawiał w tym tygodniu.
Szybciej do BydgoszczyDzięki dobudowie dodatkowych torów oraz elektryfikacji odcinka Maksymilianowo – Gdynia Główna, na linii łączącej Bydgoszcz z Trójmiastem powstanie nowa możliwość – alternatywny korytarz dla transportu towarowego, obsługującego port morski w Gdyni. – Takie rozwiązanie uwolni linię średnicową Gdynia – Gdańsk od ruchu towarowego i usprawni kolejową komunikację, tak ważną dla mieszkańców aglomeracji – informuje PKP PLK w komunikacie.
Pociągi w relacji Kościerzyna – Gdynia Główna mają pojechać o ok. 16 minut krócej niż obecnie (czas skróci się z 1 h 16 min do ok. 1 h). Podobnie, dzięki dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach (wciąż trwają prace studialne, które odpowiedzą na pytanie czy drugi tor powstanie aż do Słupska, o czym piszemy
tutaj) oraz podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, o 15 minut skróci się czas dojazdu na trasie Gdynia Główna – Słupsk. O ok. 13 min skróci się czas podróży na trasie Szczecinek – Słupsk (z 1 h 49 min do ok. 1 h 36 min). Krócej o ok. 20 minut pojadą pociągi na trasie Grudziądz – Malbork (z 1 h 30 min do ok. 1 h 10 min). Szybciej o 10 minut pojadą pociągi w relacji Lębork – Łeba (z 42 min do ok. 32 min).
Inwestycje za 6 mld złPrzekazany do konsultacji Krajowy Program Kolejowy w województwie pomorskim przewiduje 12 projektów o łącznej wartości ponad 6 mld zł. Na liście podstawowej jest 10 projektów za ponad 5,7 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 2 projekty za około 325 mln zł.
– Inwestycje kolejowe w województwie pomorskim, zawarte w Krajowym Programie Kolejowym, są istotne zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów. To sprawniejsza i wygodniejsza komunikacja kolejowa. To także spójny i sprawny system transportowy łączący drogi, kolej, żeglugę śródlądową i morską – dodaje Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
Drugi tor do Słupska wciąż niepewnyJak informuje Radio Gdańsk, którego gościem był podsekretarz Kazimierz Smoliński, w ramach prac na linii 202 powstanie m.in. drugi tor kolejowy z Gdyni do Słupska. – Rewitalizacja tej linii skróci czas przejazdu, poprawi się jego jakość – mówił Kazimierz Smoliński. Jak informuje optymistycznie Radio Gdańsk, „zgodnie z zapowiedzią wiceministra zelektryfikowana zostanie linia Gdynia – Kościerzyna. Tam również powstanie drugi tor", a tą optymistyczną informację na swoim facebookowym profilu umieścił już nawet Robert Biedroń. Stoi to jasno w sprzeczności z najświeższym komunikatem PKP PLK, w którym mówi się o „dobudowie dodatkowych torów na najbardziej obciążonych odcinkach".
– Studium wykonalności dla linii 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk zamierzamy zakończyć w trzecim kwartale tego roku. Jest w końcowej fazie opracowywania przez wykonawcę – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. – Na zmianę terminu zakończenia prac nad dokumentem miały wpływ między innymi uzgodnienia planów budowy trasy szybkiego ruchu pomiędzy Wejherowem a Słupskiem (droga S6 – dop. red) oraz uwagi, jakie przekazywaliśmy jako zamawiający wykonawcy. Zależy nam, aby opracowana analiza była pełna i odpowiadała dokładnie na pytanie, jaki wariant przebudowy linii jest najkorzystniejszy – dodaje rzecznik.