Zarządca infrastruktury zmaga się z problemem właściwego informowania pasażerów. W tym roku chce po raz trzeci ogłosić przetarg na system informacji pasażerskiej. Innym zamówieniem jest ogłoszone już postępowanie na dostawę syntezatora mowy „Text to Speech”.
PKP Polskie Linie Kolejowe odpowiadają za informację pasażerską i zapowiedzi na stacjach kolejowych. Ich realizacja wciąż pozostawia jednak sporo do życzenia, szczególnie w sytuacjach kryzysowych, o czym mogliśmy się przekonać nawet dzisiaj. PLK ma zamówić wkrótce duży system informacji pasażerskiej na kilkaset stacji i przystanków – pisaliśmy o tym tutaj.
Oprócz systemu informacji pasażerskiej, zarządca infrastruktury planuje też zmienić system komunikatów głosowych. Obecnie nie jest on jednolity; na części stacji zapowiedzi czytają ludzie, na części – syntezatory mowy. Nawet pośród tych ostatnich można usłyszeć znaczące różnice pomiędzy poszczególnymi stacjami. Teraz PLK zapowiada usprawnienie i ujednolicenie zapowiedzi głosowych o aktualnym i planowanym ruchu pociągów pasażerskich na terenie całego kraju, wygłaszanych na stacjach i przystankach.
W tym celu PKP PLK ogłosiła przed miesiącem przetarg na „dostawę syntezatora mowy Text to Speech wraz z głosami zgodnymi ze specyfikacją oraz usługą badania ich zrozumiałości”. – Przedmiot umowy obejmuje dostarczenie syntezatora Text-To-Speeach wraz z przygotowaniem głosów dedykowanych na potrzeby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. (z usługą ich zrozumiałości), w czterech językach – polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim . Technologia ta znajdzie zastosowanie przy automatycznych zapowiedziach pociągów – informuje „RK” Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Jak czytamy w specyfikacji zamówienia (zmodyfikowanej), PLK wymaga minimum pięciu głosów żeńskich i dwóch męskich dla jęz. Polskiego oraz trzech żeńskich i dwóch męskich dla języków obcych. Zamawiający wymaga, aby głosy dedykowane dla wszystkich wersji językowych były do siebie zbliżone barwą i tonem tak, aby pasażerowie mieli wrażenie wygłaszania zapowiedzi głosowych w wymaganych wersjach językowych przez tego samego lektora, z akcentem właściwym dla każdego języka
System musi zapewnić możliwość jednoczesnej syntezy co najmniej 500 komunikatów głosowych równocześnie z możliwością dowolnego podziału przetwarzania/dystrybucji na dowolną liczbę serwerów. Dostawca ma zapewnić 36 miesięcy gwarancji na działanie systemu.
Być może dzięki nowemu systemowi unikniemy takich nagrań, jak poniższe:
Wyjaśnienie: Jak poinformowała "Rynek Kolejowy" Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK, wymagania dotyczą próbek komunikatów głosowych, a nie zsyntetyzowanych głosów syntezatora mowy TTS. PLK nie kupuje pięciu głosów żeńskich dla języka polskiego, ani trzech głosów żeńskich i dwóch męskich dla języków obcych - kupuje głos (żeński lub męski), którym będzie zapowiadać pociągi w 4 językach (polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim). - Ilości podane dotyczą próbek z których dokonamy wyboru głosu (męskiego lub żeńskiego) - wyjaśnia.
Jak dodaje przedstawicielka PLK, planowany na jesień przetarg nie dotyczy samego systemu informacji pasażerskiej, a „dostawy urządzeń informacji pasażerskiej do posiadanego przez PLK systemu Centralnej Dynamicznej Informacji Pasażerskiej”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.