PKP Polskie Linie Kolejowe rozpisały warty ponad 100 milionów złotych przetarg na modernizację magistrali E20 i linii stycznych na wschód od Warszawy. Największą zauważalną korzyścią dla pasażerów będzie powstanie nowego przystanku Warszawa Stalowa i zwiększenie przepustowości linii wybiegającej ze stolicy w kierunku Mińska Mazowieckiego.
Przetarg odbywa się w formule „zaprojektuj i buduj”. Przedmiotem zamówienia będą wybrane odcinki i punkty eksploatacyjne linii kolejowych numer 9, 20, 501, 502, 546, 901. Prace polegać będą m.in. na wymianie nawierzchni torowej, blokady liniowej, sieci trakcyjnej i zabudowie nowych urządzeń srk, wraz z budową nowego budynku nastawni na stacji Warszawa Wschodnia Towarowa. Wymienionych zostanie szereg rozjazdów.
Nowy przystanek Warszawa Stalowa
Najważniejsza z punktu widzenia mieszkańców stolicy będzie budowa dwuperonowego przystanku osobowego Warszawa Stalowa wraz z przejściami podziemnymi. Powstanie on w pobliżu wiaduktu kolejowego nad ulicą Radzymińską, na torach łączących Rembertów z Warszawą Gdańską. Zatrzymywać się na nim będą m.in. pociągi Kolei Mazowieckich wyjeżdżające z Warszawy Wschodniej w kierunku Legionowa, Modlina i Nasielska. Przystanek zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach przemieszczania się. W pobliżu nowego przystanku powstanie nowa stacja metra drugiej linii – Szwedzka. Nie będą one jednak ze sobą zintegrowane i dzielić je będzie około 400 metrów.
Celem większa przepustowość
Prace obejmą również przebudowę stacji w Sulejówku Miłosnej, Mińsku Mazowieckim, Dębem Wielkim i w Rembertowie. Zakres planowanych robót zakłada jak największe efekty – m.in. zwiększenie przepustowości linii kolejowych, przy maksymalnym ograniczeniu utrudnień w ruchu kolejowym.
– Roboty obejmą modernizację systemów sterowania ruchem kolejowym oraz budowę dodatkowych torów pozwalających zmienić kierunek pociągu na końcowej stacji. Pozwoli to uruchamiać częstsze lub zupełnie nowe połączenia ze stacji Sulejówek Miłosna i z Ożarowa Mazowieckiego (tego dotyczy inny przetarg o którym piszemy
tutaj). W efekcie przewoźnicy będą mogli zwiększyć liczbę połączeń kolejowych do stolicy w godzinach szczytu – informowało PKP PLK już na początku 2015 roku.
Początek prace budowlanych w 2019 roku
PKP PLK zakłada, że wykonawcę inwestycji uda się wyłonić z końcem III kwartału 2017 roku. W październiku 2017 podpisana ma zostać umowa z wykonawcą, tworzenie projektu prac dla całej inwestycji potrwa do końca 2018 roku, a na początku 2019 rozpoczną się prace budowlane. Według założeń PLK potrwają do końca 2020 roku.
Oferty można przedkładać w siedzibie PKP PLK w Warszawie przy ul. Targowej. Można to zrobić do 7 kwietnia 2017.