PKP Intercity poinformowało o utrudnieniach w ruchu pociągów, które już za kilka dni rozpoczną się w Warszawie. Powodem są prace PKP PLK. Część pociągów pojedzie w skróconych relacjach, a pasażerowie będą musieli się przesiąść. Mogą to zrobić pod pewnymi warunkami, co nie ułatwi podróży.
Informacja o utrudnieniach w ruchu pociągów w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego znalazła się na stronie PKP Intercity pod mogącym mylić tytułem "honorowanie biletów Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia". W treści komunikatu możemy przeczytać, że ze względu "na modernizację warszawskiego węzła kolejowego" (co też jest trochę mylące) kilka pociągów będzie kursowały w skróconych relacjach do stacji Warszawa Wschodnia albo Warszawa Centralna, bez przejazdu przez całą linię średnicową.
Chodzi o pociągi Kujawiak 5122/3, relacji Bydgoszcz Główna – Warszawa Wschodnia,Wieniawski oraz 1518/9, relacji Warszawa Zachodnia – Bydgoszcz Główna w okresie 10 czerwca - 1 września , Niemcewicz 11102/3, relacji Warszawa Zachodnia – Terespol (ZKA na odcinku Biała Podlaska – Terespol) w okresie 16-17 czerwca oraz od poniedziałku do piątku w okresie 3-30 sierpnia 2018 r. (oprócz 15 sierpnia) oraz Starzyński 11100/1, relacji Warszawa Zachodnia – Terespol (ZKA na odcinku Biała Podlaska – Terespol) i Wybrzeże 51102/3, relacji Gdynia Główna – Warszawa Zachodnia, ale tylko 16-17 czerwca.
Potrzeba poświadczeniaPasażerowie PKP Intercity nie będą mogli automatycznie pojechać do odpowiedniej stacji innym pociągiem tego samego przewoźnika. Żeby odbyć przejazd z przesiadką na inny pociąg EIC, IC lub TLK bez dodatkowych opłat trzeba uzyskać w kasie biletowej lub u konduktora w pociągu, odpowiednie poświadczenie o ważności danego biletu na przejazd do jednej z tych stacji. Poświadczony w ten sposób bilet uprawnia w danym dniu do przejazdu na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia każdym pociągiem w wagonach z miejscami do siedzenia poza EIP (Pendolino). Podróżny z poświadczonym biletem może zająć wolne miejsce do siedzenia, ale tylko do czasu zgłoszenia się osoby posiadającej bilet ze wskazaniem tego miejsca.
Utrudnienia nie upoważniają pasażerów do pobrania miejscówki w innym pociągu ani otrzymania poczęstunku w pociągu kategorii EIC. Honorowanie biletów nie dotyczy również pociągów innych przewoźników.
Informacja mało przejrzystaInformacja o utrudnieniach w Warszawie dotyczy kilku pociągów, ale warto zauważyć, że nie znalazła się
ani w informacjach PKP PLK o korekcie rozkładu jazdy, ani w
komunikacie samego przewoźnika. Rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska poinformowała "Rynek Kolejowy", że przyczyną skrócenia relacji części pociągów do/z Warszawy Wschodniej są planowane zamknięcia torów na stacji Warszawa Główna Towarowa oraz brak możliwości zmiany kierunku jazdy pociągów wagonowych na stacji Warszawa Zachodnia.
Skąd odwołania pociągów jeżdżących przez Kraków?Przy okazji spytaliśmy przewoźnika o kwestię utrudnień w Krakowskim węźle kolejowym. Jak informowaliśmy, zawieszonych zostało siedem połączeń kursujących przez Kraków. To jednak pociągi o kilkusetkilometrowej relacji - dlaczego nie zostały one skrócone, a odwołane w całości?
Jak wyjaśnia Serbeńska, odwołania pociągów w okresie wakacji wynikają nie tylko z prac w obrębie stacji Kraków Główny (ograniczona dostępność krawędzi peronowych), ale również z prac inwestycyjnych prowadzonych na sieci kolejowej przez PKP Polskie Linie Kolejowe i zmian w organizacji ruchu kolejowego, w tym prac na linii 91 na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów oraz Kraków Płaszów - Podłęże (czynny jeden tor, okresowe całkowite przerwy w ruchu), prac na linii nr 8 na odcinku Tunel - Kraków Główny, prac na linii nr 4 (CMK) na odcinku Idzikowice - Opoczno Płd - Pilichowice - wprowadzenie ruchu jednotorowego, prac na linii nr 14 na odc. Łódź – Ostrów Wlkp. (ruch jednotorowy oraz dzienna przerwa w ruchu), prac na linii nr 6 (ruch jednotorowy na długim odcinku), ograniczonej przepustowości linii nr 30, stanowiącej objazd dla pociągów relacji Warszawa – Lublin oraz prac na linii nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Gł.
- Duża część pociągów, które zostały odwołane kursowała pierwotnie przez dwa lub więcej z wymienionych lokalizacji zamknięć torowych, dlatego też zostały odwołane na całej trasie - wyjaśnia Serbeńska. Rzeczniczka zapewnia, że we współpracy z PLK udało się ograniczyć liczbę odwołanych pociągów do minimum poprzez kierowanie ich trasami okrężnymi (np. IC Słowacki), uruchomienie przynajmniej na części trasy (np. TLK Biebrza, TLK Ogiński) lub zmianę relacji pociągu (np. TLK Magnolia). - Część pociągów udało się również przywrócić do kursowania w część terminów, kiedy przepustowość pozwalała na ich uruchomienie (np. IC Sawa), a kursowanie innych zostało w ramach kompromisu utrzymane pomimo znacznie wydłużonego czasu przejazdu, aby zachować podaż miejsc (np. EIC Krakus) - podsumowuje.