Rusza drugi etap modernizacji linii kolejowej E75 z Warszawy do Białegostoku. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę z wykonawcą na realizację inwestycji Sadowne – Czyżew. Oznacza to, że za kilka lat pociągi na tej trasie będą mogły rozwinąć prędkość do 160 km/h. Linia stanowi część międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica.
Za ponad 641 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dzisiaj (13.06.) umowę na modernizację odcinka Sadowne – Czyżew na linii E75 z Warszawy do Białegostoku, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica.
– Zakładam, że mogą się państwo czuć odrobinę zmęczeni, że co chwilę zapraszamy was na tego typu uroczystości, ale one tylko świadczą o tym, że realizujemy konsekwentnie Krajowy Program Kolejowy – rozpoczął przemówienie Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa. – W ten sposób chcemy dokonać zmian na polskiej kolei, poprawić jej bezpieczeństwo i przepustowość linii, a także skrócić czas podróży pasażerów. Z całą pewnością dzisiejszy dzień jest ważny z punktu widzenia realizacji KPK, z punktu widzenia Mazowsza i Podlasia. To kolejna umowa dotycząca istotnego korytarza Rail Baltica, do którego dużą wagę przykłada Unia Europejska – dodał Bittel.
Pociągi nawet do 160 km/h
W ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew zmodernizowane zostaną dwie stacje: Małkinia i Sadowne. W Małkini powstanie nowy wiadukt kolejowy i podziemne przejście dla pieszych. Na modernizowanym odcinku powstanie 12 nowych peronów. Wszystkie będą wyposażone w nowe wiaty oraz system informacji dla podróżnych. Zostaną też dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.
PLK zmodernizują również około 70 km pojedynczego toru i 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowane zostaną również 3 mosty, w tym wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug i drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia. W Małkini powstanie Lokalne Centrum Sterowania odpowiedzialne za sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe i nowoczesny system sterowania ruchem zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa podróży.
Prace na odcinku Sadowne – Czyżew potrwają do 2019 roku. Inwestycja odbywa się w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”. Wartość podpisanej umowy to ponad 641 mln zł, z czego 467 mln zł to dofinansowanie ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.
Po zakończeniu wszystkich prac na linii z Warszawy do Białegostoku pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h. Pozwoli to skrócić czas podróży pomiędzy stolicami województw mazowieckiego i podlaskiego z 2 h 26 min do poniżej 2 h. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.
PLK wypełnia plan– Podpisanie dzisiejszego kontraktu stanowi również przekroczenie bariery 10 mld zł podpisanych w tym roku umów. Można zatem powiedzieć, że zapowiedź ze stycznia, że w połowie roku PLK przekroczą ten pułap, dzisiaj się ziściła – podkreślił Bittel. Plan PKP PLK zakłada, że do końca roku uda się podpisać umowy o łącznej wartości 20 mld zł.
– Warto podkreślić, że zdecydowana większość umów, łącznie z dzisiejszą, będzie realizowana w systemie "buduj" – podkreślał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne prace torowe i sieciowe zostały już zakończone. Trwa budowa bezkolizyjnych skrzyżowań m.in. w Wołominie. PLK przygotowują się do prac na kolejnym odcinku Rail Baltica – Czyżew – Białystok. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Roboty budowlane planowane są na lata 2018–2020.
Bez większych utrudnień w ruchuWarto podkreślić, że inwestycja Sadowne – Czyżew nie będzie wiązała się ze znacznymi utrudnieniami dla pasażerów. – Równocześnie wykonujemy trasy objazdowe. Założenie jest takie, że jeszcze w 2017 roku wykonawca wejdzie na plac budowy przy zamknięciu jednotorowym. Natomiast od drugiej połowy 2018 roku ruch towarowy zostanie przerzucony na trasy objazdowe liniami 31 i 52 przez Bielsk Podlaski. Dzięki temu nie będzie konieczności organizowania autobusowej komunikacji zastępczej, a pasażerowie mniej odczują utrudnienia, które z tego tytułu będą występowały – wyjaśnił Merchel.
PLK ogłosiły również, w ramach Rail Baltiki, przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla
modernizacji odcinka Białystok – Ełk. To będzie pierwszy etap prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Wartość inwestycji to 2,5 mld zł. Projekty wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020–2023.