Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, przedłożył przed Komisją Infrastruktury poziom zaawansowania środków unijnych przy realizacji inwestycji torowych. Według wyliczeń, w samym tylko 2016 roku udało się PKP PLK zaoszczędzić w przetargach 350 mln zł. Tymczasem plan inwestycyjny na 2017 rok jest dużo większy.
Na jednym z niedawnych posiedzeń senackiej Komisji Infrastruktury tematem obrad było zaangażowanie środków unijnych przy realizacji zadań inwestycyjnych w infrastrukturze kolejowej. Sytuację tę przybliżał zebranym Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, który przedstawił wyniki za 2016 rok i plan inwestycyjny na ten obecny.
Dużo oszczędnościJednym z punktów prezentacji było podsumowanie 2016 roku w PKP PLK. Jak poinformował Ireneusz Merchel, spółka wykonała plan inwestycyjny na poziomie 4,1 mld zł. – Oszczędności osiągnięte na przetargach to ok. 350 mln zł. Gdyby zsumować te dwie kwoty, to okaże się, że jest to ok. 4,5 mld zł. Plan z początku 2016 roku mówił o 4,297 mld zł. – mówi Merchel.
Zdaniem prezesa, 2016 rok charakteryzował się ciągłym ogłaszaniem postępowań przetargowych. – Natomiast rok 2017 to rok podpisywania umów i wchodzenie na place budowy. Z kolei w 2018 roku będzie to duży plac budowy – ocenia. Udało się PKP PLK ogłosić już postępowań przetargowych za ok. 25 mld zł. W samym tylko 2016 roku spółka ogłosiła ich za kwotę 11 mld zł. – W czerwcu mówiliśmy, że będzie to 7,4 mld zł, a osiągnęliśmy poziom 11 mld zł, czyli wykonaliśmy plan z naddatkiem, niż to wyrażały oczekiwania w połowie roku.
W tym roku jeszcze więcej oszczędnościJak przyznaje Merchel, na kwotę 11 mld zł składają się także przetargi ogłoszone w grudniu 2016 roku. Były to z reguły postępowania, które były planowane do ogłoszenia w I lub II kwartale roku 2017. PKP PLK je przyspieszyły, a mowa o takich projektach jak
Magistrala Wschodnia realizowana w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz
tunel średnicowy w Łodzi. – To te główne projekty, które udało nam się przyspieszyć – wyjaśnia prezes.
Wciąż jednak wiele postępowań przetargowych jest w fazie procedowania. Jak przyznaje Merchel, otwartych postępowań jest prowadzonych obecnie za ok. 12 mld zł. Pozwala to jednak na oszacowanie potrzebnego budżetu, gdyż średnio w przetargach PKP PLK 40% oceny stanowią kryteria pozacenowe. – Oznacza to, że z szacowanych 12 mld zł do końca pierwszego półrocza 2017 roku, uda się podpisać umowy na ok. 10 mld zł. Będzie zatem to realna wartość prac – mówi Merchel.
PKP PLK podpisały w czwartym kwartale ubiegłego roku umowy na wykonanie inwestycji za kwotę 1,1 mld zł. – W tym roku
kwota ta wynosi już 750 mln zł, warto jednak podkreślić, że otwieranych i podpisywanych umów jest tyle, że najbliższe pół roku będzie okresem, który zdominowany zostanie przez rozstrzyganie postępowań – przyznaje prezes spółki.
Plan inwestycyjny na rok 2017Przy okazji prezentacji wyników za 2016 rok, Ireneusz Merchel zaprezentował także plany na 2017 rok. Wartość planu inwestycyjnego założono na poziomie 5,467 mld zł. Oznacza to, że jest on wyższy niż poprzedni o 1,17 mld zł. – Udało nam się dosyć szczegółowo obliczyć planowane nakłady, gdyż mamy 10 największych projektów, których całkowita wartość przekracza w sumie 2,5 mld zł, a które będą decydujące i dlatego są pod szczególną analizą z naszej strony – podkreśla.
Największy projekt opiewa na kwotę 372 mln zł i są to prace na odcinku linii
E75 Sadowne – Czyżew (linia Warszawa – Białystok). Wśród kluczowych prac w 2017 roku wymienia się także realizację
linii nr 7 Warszawa – Lublin (PKP PLK prowadzą ocenę ofert; w połowie roku wykonawca ma rozpocząć prace),
linii E30 Zabrze – Katowice – Kraków,
linii nr 8 Warszawa Okęcie – Radom, linii nr 91 Kraków – Rzeszów, ł
ącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki (oddanie do użytku do końca 2017 roku),
linii E30 Kraków Główny Towarowy – Rudzice oraz
linii 20 Warszawa Gołąbki – Warszawa Zachodnia.
Merchel przyznaje także, że rok 2018 ma przynieść realizację prac za 10 mld zł. – Będzie to oczywiście duży sprawdzian dla spółki oraz wszystkich wykonawców, dlatego że największa ilość zrealizowanych inwestycji kształtowała się na poziomie 7,4 mld zł – podkreśla. Prezes spółki zaznacza również, że PKP PLK realizują także zadania, które miałyby stanowić rezerwę. – . Mamy przygotowanych dokumentów, materiałów i studiów wykonalności na kwotę 16,5 mld zł w projektach rezerwowych, które przewidujemy do wykorzystania w POIiŚ-u. Patrzymy więc też do przodu – podkreśla Merchel.