PKP Polskie Linie Kolejowe przystąpiły do planowania inwestycji do realizacji po zakończeniu realizacji Krajowego Programu Kolejowego. W pierwszej kolejności o wnioski poproszone zostały organizacje pozarządowe i samorządy. Swoje propozycje przygotowało już SEiMTS.
W piśmie przesłanym do samorządów i organizacji pozarządowych pod koniec czerwca PKP PLK informuje o przystąpieniu do prac planistycznych nad przygotowaniem kolejowych projektów infrastrukturalnych do wdrożenia po 2023 roku. W tym czasie skończy się bowiem okres rozliczenia perspektywy unijnej na lata 2014–2020, a także Krajowego Programu Kolejowego.
Wnioski można było składać stosunkowo krótko – tylko do 17 lipca tego roku. Wkrótce powinniśmy spodziewać się podsumowania konsultacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe. W międzyczasie swoje propozycje przesłane do zarządcy infrastruktury opublikowało już Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.
SEiMTS: Po pierwsze zacząć od 2021 rokuNa wstępie stowarzyszenie proponuje skorygowanie daty rozpoczęcia realizacji zadań inwestycyjnych w przyszłej perspektywie unijnej na rok 2021, który będzie pierwszym rokiem nowej perspektywy budżetowej UE. To, że w latach 2022–2023 będą mogły być kończone inwestycje z perspektywy budżetowej z lat 2014 – 2020, nie jest przeszkodą w podjęciu realizacji zadań inwestycyjnych, które będą współfinansowane ze środków nowej perspektywy unijnej –uważa stowarzyszenie.
Jak czytamy, aby możliwym było sprawne wystartowanie z realizacją zadań inwestycyjnych w roku 2021, niezbędnym będzie ich przygotowanie projektowe do roku 2020 – taką zasadę przyjęto w Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w odniesieniu do programu drogowego.
Dziesięć założeńW perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027 SEiMTS proponuje, w odniesieniu do kolei, przygotowanie i podjęcie działań inwestycyjnych w następujących, strategicznych obszarach rozwoju infrastruktury i transportu kolejowego:
- Budowę Kolei Dużych Prędkości, w drodze wcześniejszego umiędzynarodowienia tego przedsięwzięcia a następnie budowę pierwszych linii kolejowych w ramach tego projektu.
- Budowę nowych odcinków konwencjonalnych linii kolejowych oraz łącznic o dużej wartości dodanej dla istniejącej sieci kolejowej, poprawiających efektywność jej wykorzystania i umożliwiających zwiększenie przewozów osób i ładunków.
- Inwestycje na istniejących liniach sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T dla przewozów pasażerskich, w tym nowe projekty a także działania (projekty) uzupełniające na liniach już zmodernizowanych ukierunkowane na zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h (w przypadku CMK do 250 km/h) i/lub na usunięcie „wąskich gardeł” w zakresie przepustowości,
- Inwestycje na istniejących liniach sieci bazowej i sieci kompleksowej TEN-T dla przewozów towarowych a także na odcinkach dojazdowych, zapewniające uzyskanie nacisku osi 221 kN (22,5 ton) oraz dopuszczalnej długości składu pociągu 740 m (750 m) oraz usunięcie istniejących „wąskich gardeł” w realizacji przewozów towarowych,
- Budowę strategicznej sieci terminali do transportu intermodalnego oraz budowę i/lub modernizację połączeń kolejowych do tych terminali,
- Kompleksową modernizację kolejowych przejść granicznych na wschodniej granicy Polski, wraz z infrastrukturą logistyczną wokół tych przejść,
- Inwestycje modernizacyjne, inwestycje rewitalizacyjne oraz inne działania usprawniające na głównych liniach poza siecią TEN-T,
- Inwestycje modernizacyjne, inwestycje rewitalizacyjne oraz inne działania usprawniające na liniach istniejących o dużym znaczeniu regionalnym,
- Elektryfikację odcinków istniejącej sieci kolejowej ukierunkowana na eliminację „wąskich gardeł”, zapewnienie ciągłości i jednolitości obsługi trakcyjnej na wszystkich podstawowych ciągach przewozowych,
- Wyposażenie wszystkich linii kolejowych należących do sieci TEN–T w systemy ERTMS.
Z propozycjami Stowarzyszenia w zakresie realizacji zadań inwestycyjnych po roku 2023
można zapoznać się tutaj.
Przypomnijmy, że według dotychczasowych zapowiedzi, po 2023 prawdopodobnie realizowana będzie
Śląska kolej aglomeracyjna, ponowna
modernizacja i elektryfikacja linii na Hel oraz podnoszenie prędkości na
głównych liniach do 200 km/h.