Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK przywrócą do ruchu linię do Zegrza. Ruszają przygotowania

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK przywrócą do ruchu linię  do Zegrza. Ruszają przygotowania
fot. J.Janusz, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsWieliszew
Ruszył przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej niezbędnej do przywrócenia ruchu kolejowego na nieeksploatowanej w przewozach pasażerskich od 1994 roku linii nr 28 Wieliszew – Zegrze. List intencyjny w sprawie tej inwestycji w 2015 roku podpisali PKP PLK, marszałek województwa, ZTM w Warszawie oraz 9 lokalnych samorządów. Pozwoli to na podniesienie efektywności transportu kolejowego w północnej części województwa mazowieckiego.

Linia kolejowa nr 28 z Wieliszewa do Zegrza znajduje się w województwie mazowieckim. Całkowita jej długość wynosi zaledwie 3,7 km. Jest to linia jednotorowa i niezelektryfikowana, której prędkość konstrukcyjną określa się na 60 km/h.

Linia bez ruchu

Linia kolejowa na odcinku z Wieliszewa do Zegrza została oddana do użytku w 1897 roku. Z powodu znacznego spadku liczby pasażerów i złego stanu infrastruktury w 1994 roku zawieszono ruch przewozowy na całej tej linii. Zdemontowano sieć trakcyjną i rozebrano budynek dworcowy na stacji Zegrze Południowe. Do 2015 roku linia ta była jednak wykorzystywana jako dojazd do składu samochodów w pobliskiej miejscowości. Do tego celu wykorzystywano lokomotywę SM42, która ciągnęła platformy z pojazdami. Jednak wraz z likwidacją owego składu, na linii kolejowej ustał także kompletnie ruch. Obecnie infrastruktura jest już mocno zdewastowana.

W 2015 roku PKP PLK, marszałek województwa, ZTM w Warszawie oraz przedstawiciele 9 samorządów lokalnych podpisali list intencyjny w celu podniesienia efektywności transportu kolejowego w północnej części województwa mazowieckiego poprzez rewitalizację i późniejsze utrzymywanie linii kolejowej nr 28. Głównym inwestorem tej inwestycji zostały PKP PLK. Województwo mazowieckie z kolei dofinansuje zadanie pieniędzmi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Według propozycji, do Zegrza miałyby dojeżdżać pociągi SKM, kończące obecnie bieg w Wieliszewie.

Ponad rok na prace przedprojektowe

Obecnie PKP PLK rozpoczęły przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej niezbędnej do przywrócenia ruchu kolejowego na linii nr 28 Wieliszew – Zegrze. Cena w przetargu stanowi 60% oceny, natomiast 40% jest do uzyskania za czas wykonania pierwszych sześciu etapów zamówionej dokumentacji. Całe zamówienie składa się z czternastu części. W części szóstej zakłada się wskazanie najkorzystniejszego wariantu realizacji przyszłej inwestycji. Na prace projektowe zamawiający przewidział około półtora roku. Składanie ofert trwa do 27 lutego.

Wykonawca wykonana studium wykonalności oraz badania geotechniczne wraz z dokumentacją. Wśród zapisów znalazł się także wymóg złożenia wniosków oraz wydanie decyzji środowiskowej o wydanie decyzji prezesa UTK określającej czy w związku z planowanym zakresem prac niezbędne jest uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla podsystemów strukturalnych po modernizacji. Przyszły wykonawca opracuje również raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko oraz stworzy program funkcjonalno-użytkowy i wyliczy planowane koszty prac projektowych i prac budowlanych.

Przywrócić do ruchu pasażerskiego

PKP PLK planuje przywrócić na linii kolejowej nr 28 z Wieliszewa do Zegrza ruch pasażerski. W planach jest wymiana nawierzchni na całej długości tej linii z pełnym zakresem prac dotyczących podtorza oraz odwodnienia. Tor z klasycznego ma zostać wymieniony na bezstykowy. Układ linii zostanie poddany korekcie w planie i profilu, co pozwoli zyskać wyższą prędkość konstrukcyjną – nie mniejszą niż 60 km/h.

W zapisach specyfikacji znalazły się również zapisy mówiące o planowanej przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych, które wyposażone zostaną w urządzenia automatyki kolejowej. Przebudowane zostaną perony na stacjach Zegrze Południowe. Niezbędna będzie także budowa sieci trakcyjnej, sieci teletechnicznych, systemu sterowania ruchem kolejowym. Konieczne będzie także zainstalowanie wizualnej informacji dla podróżnych, systemu rozgłoszeniowego czy zegarów.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5