Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK przygotowuje kolejne odcinki E65 do wyższych prędkości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PLK, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK przygotowuje kolejne odcinki E65 do wyższych prędkości
Dobiega końca kolejny etap modernizacji linii kolejowej między Warszawą a Gdynią. Nowoczesne, lokalne centra sterowania ruchem kolejowym uruchomione w Malborku, Iławie oraz Działdowie. Na zmodernizowanych odcinkach podniesiono także dopuszczalną prędkość. 

Modernizowany 157-kilometrowy odcinek linii E65 z Warszawy do Trójmiasta został wyposażony w komputerowy system sterowania ruchem kolejowym koordynowany przez Lokalne Centra Sterowania (LCS). Integrują one wiele systemów komputerowych, stacyjnych i liniowych, za pomocą których m.in. ustawia się drogi przebiegu pociągów, przestawia zwrotnice oraz nadaje sygnały.

Więcej automatyki

Wyższy stopień informatyzacji systemu pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na stacjach, szlakach i przejazdach kolejowo-drogowych. System posiada liczne zabezpieczenia m.in. uniemożliwiające wjechanie pociągu na już zajęty tor. Wiele czynności wykonywanych dotychczas przez dyżurnych ruchu, odbywa się automatycznie. Pracownicy kolei mają zdecydowanie wyższy komfort pracy i śledząc na bieżąco sytuację na linii będą ingerować jedynie w sytuacjach nadzwyczajnych.

– Zadaniem inwestycji jest zapewnienie użytkownikom kolei szybszej, bezpieczniejszej i bardziej komfortowej podróży. Nowoczesna infrastruktura techniczna osiągnęła parametry umożliwiające przyspieszenie pociągów pasażerskich do 160 km/h, a na niektórych odcinkach, dla nowoczesnych składów dalekobieżnych, nawet do 200 km/h. W ruchu towarowym dostosowana jest do prędkości 120 km/h – mówi Andrzej Krawczyński, zastępca dyrektora Regionu Północnego ds. projektów unijnych, PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Na razie jednak pociągi na tej trasie jadą z maksymalną prędkością 160 km/h, ale wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, czas podróży na trasie Warszawa – Gdynia został skrócony, o czym pisaliśmy tutaj. 200 km/h osiągną w przyszłości na tym szlaku składy Pendolino. 

Gruntownie przebudowana infrastruktura

W ramach projektu modernizacji linii kolejowej E65 na trasie Warszawa – Gdynia w obszarach LCS Iława i LCS Malbork wymieniono tory na odcinku ok. 103 km między Szymankowem a Zajączkowem Lubawskim. Przebudowano 50 obiektów inżynieryjnych i wybudowano 157 nowych oraz zlikwidowano 68 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść w poziomie szyn.

Modernizacja w obszarze LCS Działdowo objęła swoim zasięgiem trasę o długości około 54 km. W pełni przebudowano linię wraz z korektą łuków i wymianą rozjazdów. Przejazdy i przejścia kolejowe zostały zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi i przejściami podziemnymi. Zmodernizowano istniejące i wybudowano nowe mosty, wiadukty, przepusty, oraz perony z małą architekturą. Stacje kolejowe przystosowano do użytkowania przez osoby z ograniczoną mobilnością. Zmodernizowano i wymieniono: sieć trakcyjną oraz urządzenia odpowiedzialne za sterowanie ruchem i diagnostykę.

Zadbano o przyrodę

PLK zadbały również o środowisko naturalne. Miało to szczególne znaczenie, gdyż przy modernizacji działano m.in. na obszarach Natura 2000. W ramach nowego systemu odwadniania PLK zapewniła zbiorniki sedymentacyjne, których zadaniem jest poprawa jakości wody przed odprowadzeniem jej do naturalnych cieków wodnych. Na wybranych mostach i przepustach powstały tzw. „suche przejścia” lub „suche półki” umożliwiające bezpieczne przekraczanie linii kolejowych przez zwierzęta. Zamontowane zostały odstraszacze akustyczne i optyczne, a tam gdzie było to potrzebne, zainstalowano ekrany dźwiękochłonne.

Mniej niż 3 godziny do Warszawy

Projekty realizowane w obszarach LCS: Iława, Malbork i Działdowo są elementem kompleksowej modernizacji linii kolejowej E65/C-C 65 na trasie Warszawa – Gdynia, którą prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Jest to jedna z największych inwestycji kolejowych w Polsce. Trasa liczy blisko 350 km. Na całej długości będzie wyposażona w komputerowe sterowanie ruchem kolejowym, co pozwoli na dalsze podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Po ukończeniu prac pociągi pasażerskie z Warszawy do Gdyni będą mogły jechać krócej. Docelowo, na tej trasie, najszybsza podróż pociągiem zajmie mniej niż 3 godz.

Koszt inwestycji wynosi ponad 3 mld zł, z czego blisko 1,8 mld PKP Polskie Linie Kolejowe SA pozyskały ze środków unijnych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5