fot. Kasper FiszerPociąg specjalny na stacji Bełchatów
Stan linii nr 24 jest dobry – twierdzi zarządca infrastruktury. Pociągi towarowe kursują jednak tamtędy z niskimi prędkościami. Nie wiadomo wciąż, czy szansą na poprawę parametrów będzie modernizacja połączona z rozbudową trasy.
Po raz kolejny pojawiła się inicjatywa postulująca remont linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski – Bełchatów – Rogowiec i jej wykorzystanie w ruchu pasażerskim. Pod internetową petycją do PKP PLK o przeprowadzenie inwestycji podpisało się ponad 200 osób, w większości mieszkańców Bełchatowa. – Wyremontowana linia z pewnością zachęciłaby przewoźników pasażerskich do uruchomienia połączeń. Również dla spółek zajmujących się przewozem towarów byłoby to korzystne rozwiązanie (...). Remont linii i dostosowanie jej do prędkości 100-110 km/h spowodowałyby, że przejazd z Piotrkowa do Bełchatowa mógłby trwać ok. 20 minut – czytamy w apelu.
Ruch towarowy jest sprawny, a pasażerski nie jest planowany
Dotychczas pomysł ewentualnej modernizacji linii łączony był głównie z koncepcją jej doprowadzenia do Złoczewa lub do Wielunia. – Co jakiś czas pojawiają się plany wydłużenia tej linii, jednak bez konkretnych terminów. Priorytetem powinno być wyremontowanie obecnie istniejącego odcinka, aby już mógł służyć mieszkańcom powiatu piotrkowskiego i bełchatowskiego – argumentuje Paweł Duda, autor petycji.
Jak twierdzi jednak PKP PLK, obecny stan trasy jest wystarczający w odniesieniu do skali ruchu. – Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego nie wskazuje obecnie planów wykorzystania tej linii do regionalnych przewozów pasażerskich i w związku z tym nie została ona objęta planami inwestycyjnymi przewidzianymi w Regionalnym Programie Inwestycyjnym Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Na linii prowadzone są jedynie prace utrzymaniowe zapewniające przejezdność dla ruchu towarowego. Stan infrastruktury jest dobry i pozwala na sprawny ruch pociągów – ocenia Łukasz Kwasiborski z Wydziału Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
PLK nie planuje wydłużenia trasy
Zarządca infrastruktury zapewnia, że nie przewiduje obecnie wstrzymania przewozów (przed kilkoma laty rozważano wyłączenie odcinka z ruchu w ramach planów tzw. optymalizacji sieci). Dodaje też, że nie prowadzi obecnie prac zmierzających do wybudowania przedłużenia trasy. – PKP PLK nie planuje budowy tej linii i nie dysponuje informacjami o dalszych pracach związanych z ewentualną inwestycją – stwierdza przedstawiciel spółki.
– Jej inicjatorem jest samorząd województwa łódzkiego wspólnie z PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna SA. W 2014 r. Instytut Kolejnictwa na zlecenie PGE GiEK opracował wstępne studium wykonalności dla budowy linii kolejowej Bełchatów – Złoczew i jej włączenia w krajową sieć kolejową – przypomina. PLK była jednak wówczas, obok województwa i koncernu energetycznego, jedną ze stron umowy o przygotowanie wstępnej koncepcji rozbudowy. – Brak jest [nam] wiedzy o dalszych działaniach PGE i samorządu – mówi Łukasz Kwasiborski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.