– PKP PLK SA planuje przeprowadzenie analizy możliwości budowy połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju w dwóch wariantach – poinformował Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w MIB.
Największe miasto bez kolei w Polsce analizuje możliwości przywrócenia ruchu szynowego.
Powstała grupa robocza przy zastępcy prezydenta miasta, która wspiera merytorycznie projekt odtworzenia linii kolejowej. Do drugiej połowy 2017 roku ma zostać wykonana analiza odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju w kontekście regionalnych i transgranicznych połączeń kolejowych. Władze miasta
podkreślają jednak, że bez spełnienia konkretnych warunków kolej może nie przynieść zamierzonego efektu.
Nie w bieżącej perspektywie unijnejO możliwość wznowienia ruchu kolei pasażerskich w Jastrzębiu-Zdroju pytał w interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa poseł Krzysztof Gadowski. Jak odpowiada wiceminister Andrzej Bittel, inwestycje w zakresie odtworzenia połączeń kolejowych na obszarze miasta Jastrzębie-Zdrój nie zostały ujęte w żadnym z obecnie obowiązujących dokumentów strategicznych, czyli Strategii Rozwoju Transportu i Krajowym Programie Kolejowym oraz nie zostały wpisane do Kontraktu Terytorialnego województwa śląskiego. –Jednocześnie środki finansowe na planowane przedsięwzięcia w ramach KPK, zostały już rozdysponowane na potrzeby realizacji poszczególnych inwestycji kolejowych – przypomina Bittel.
Przedstawiciel MIB dodaje, że linia kolejowa nr 159 Orzesze – Wodzisław Śląski od km 0,04 do km 12,8, zlikwidowana została decyzją Ministra Infrastruktury z 7 września 2005 r. Natomiast linia kolejowa nr 170 Jastrzębie-Zdrój Moszczenica – Zebrzydowice, od km 0,215 do km 13,624, zlikwidowana została decyzją Ministra Infrastruktury z 19 września 2008 r. - Obie linie zlikwidowane zostały na wniosek spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Grunty po zlikwidowanych liniach kolejowych przekazane zostały na rzecz Miasta Jastrzębie-Zdrój decyzją Ministra Infrastruktury i budownictwa z 30 sierpnia 2016 r. Procesy likwidacji infrastruktury kolejowej były prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności art. 9 ustawy z dnia 23 marca 2003 r. o transporcie kolejowym – informuje.
PLK przeanalizuje możliwościJak przypomina Bittel, prowadzone są obecnie działania mające na celu
stworzenie listy projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnej perspektywie finansowej UE. – W ramach tych prac Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego zgłosił potrzebę budowy połączenia kolejowego z Jastrzębiem-Zdrój. W związku z powyższym PKP PLK SA planuje przeprowadzenie analizy możliwości budowy połączenia kolejowego do Jastrzębia-Zdroju w dwóch wariantach: w dawnym śladzie linii kolejowej nr 159 oraz przy wykorzystaniu linii kolejowych innych zarządców (tj. Jastrzębskiej Spółki Kolejowej), które obecnie nie są dostosowane do przewozów pasażerskich – informuje wiceminister.
Wiceminister dodaje, że materiał studialny opracowany przez Urząd Miasta nie został do tej pory przekazany do PKP PLK SA i Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, w związku z czym odniesienie się do jego treści nie jest możliwe.
Więcej o planach miasta piszemy tutaj.