Ostatnio PKP PLK dokonało otwarcia ofert w związku z rewitalizacją linii kolejowej nr 106. Dokładnie chodzi o odcinek z Boguchwały do Czudca, który został pominięty podczas wcześniejszych modernizacji linii 106. Zastanawiający w tym wszystkim jest czas inwestycji, który kolejarze określili na 700 dni.
Chociaż prace na linii 106 wykonywane były w ramach dwóch projektów finansowanych z RPO województwa podkarpackiego, jak dotąd ominęły odcinek między Boguchwałą i Czudcem. Teraz PKP PLK są
bliskie zakończenia przetargu na remont tego 11,9-kilometrowego jednotorowego, niezelektryfikowanego fragmentu linii, który jest częścią linii Rzeszów – Jasło. Rewitalizacja ma być przeprowadzona przy współudziale środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
11 km w 700 dniTermin wykonania zamówienia to 700 dni. O wyjaśnienie, dlaczego PLK przewidziały prawie aż 2 lata na remont tak krótkiego odcinka torów, poprosiliśmy zarządcę infrastruktury. – Zakres prac obejmuje wymianę nawierzchni torowej, wymianę rozjazdów, modernizację 21 przejazdów kolejowych, przebudowę 19 obiektów inżynieryjnych jak mosty i wiadukty, remont 7 przepustów, budowę 6 peronów jednokrawędziowych o długości 100 m oraz roboty z branży energetycznej, sterowania ruchem kolejowym i teletechnicznej – wylicza Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK.
Okresowo na odcinku Boguchwała – Czudec, ruch pasażerski będzie prowadzony zastępczą komunikacją autobusową. Pierwsze zamknięcie nastąpi od 4 września 2017 r. do 8 grudnia 2017 r. Drugie z kolei nastąpi w okresie od 4 kwietnia 2018 r. do 22 czerwca 2018 r.
Czasochłonna dokumentacja– Do opracowania dokumentacji projektowej konieczne będzie uzyskanie map do celów projektowych, opracowanie projektów budowlanych oraz uzyskanie opinii i uzgodnień – podkreśla Karniewski. Wskazuje, że potrzebne będzie na to ok. 5 do 6 miesięcy.
– Do realizacji tego projektu konieczne będzie również uzyskanie decyzji administracyjnych. Część robót zgodnie z prawem budowlanym będzie mogła być realizowana na zgłoszenie, natomiast pozostały zakres robót wymaga uzyskania decyzji pozwolenia na budowę – podkreśla. Tutaj zarządca przewiduje, że prace w tym zakresie potrwają kolejne 7 do 8 miesięcy.
– Analizując powyższy zakres prac oraz obowiązujące procedury wynika, że nie ma możliwości skrócenia czasu realizacji tego projektu – mówi Jacek Karniewski z biura prasowego PKP PLK. – Zakończenie prac przy rewitalizacji tego krótkiego odcinka na linii kolejowej 106 planowane jest we wrześniu 2018 roku – dodaje.